Kort

Universiteiten en hogeschool doelwit Iraanse hackers

Iraanse hackers vielen de afgelopen maanden één Nederlandse hogeschool en drie universiteiten aan, schrijft de NOS. Het gaat daarbij niet om de HU, zegt een woordvoerder desgevraagd. Volgens consultancybedrijf PwC hadden zij ook universiteiten in andere Europese landen, de VS en Australië op de korrel.

De cybercriminelen maakten academische boeken en ander lesmaterialen buit en verkochten die voor weinig geld door aan Iraanse studenten. Het land heeft door de internationale boycot gebrek aan lesmateriaal. Ook Nederlandse boeken worden op Iraanse sites aangeboden, zegt PwC. Daarnaast probeerden de hackers inloggegevens van studenten te bemachtigen.  De Iraanse ambassade wil niet reageren op het bericht.