University Spar van Heidelberglaan 7 is de beste van Nederland

Spar University HL 7. Foto: Kees Rutten

John Roering heeft het voor elkaar. Hij won met zijn team de prijs voor ‘beste University Spar van Nederland.’ En dat is best een prestatie, als je ziet wat het winkeltje op HL7 allemaal te stellen heeft.

John Roering voor zijn shop.

Nederland telt in alle grote studentensteden een University Spar. Alle tien hadden zich afgelopen donderdag verzameld op het hoofdkantoor in Deventer. Een jaar lang hadden ze zich uitgesloofd om nét even beter te zijn dan de rest. Utrecht ging ervan door met de winst. John Roering had de schoonste, veiligste, lekkerste en sociaalste winkel. En ook nog eens de beste plannen.

Dat het John en zijn team is gelukt, verbaast de 53-jarige manager niet. Hij werkt al twintig jaar voor Spar en loopt tien jaar lang op de campus van Utrecht. In 2020 stond hij in Trajectum: zowel in zijn winkel als op zijn racefiets is hij bloedfanatiek.

Warme snacks moeten minstens 60 graden zijn.

Geheim agenten en vlogs

John: ‘Alle winkels hebben afgelopen jaar vier keer een mysteryshopper over de vloer gehad, van het hoofdkantoor. Dat kan elke dag gebeuren en dan moet je winkel in orde zijn: een schone koelkast op 4 graden, actiemandjes aantrekkelijk gevuld, twee grote posters op de stoep, kaasbroodjes op minimaal 70 graden en alles gestickerd op allergeneninformatie. De geheim agent telde zwaar mee voor de wedstrijd. Maar dat was niet het enige.

Sinds corona hebben alle University Spars te lijden onder medewerkers die sindsdien thuis zijn blijven werken. John draait zich om op zijn kruk: ‘Kijk, daar zie je ze vergaderen: vier in het lokaal, en vijf op het scherm, die zijn vandaag thuis gebleven. De studenten zijn teruggekomen, maar dat gebrek aan medewerkers moeten we zien te compenseren.’

Alles gestickerd op allergeneninformatie.

John maakte een aantal vlogs om het hoofdkantoor te overtuigen van zijn goede ideeën. ‘Over de contactpersoon die ik heb gevonden om mijn winkel te vullen met werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Je word hier altijd verwezen naar de gemeente, maar ik ging zelf op zoek naar iemand van de HU met wie ik dat kon regelen.’

Hoge huur en boeven

Hij maakte ook een vlog over zijn wens om medewerkers fruit op het werk te laten eten (van de Spar, welteverstaan) en om met een grote kraam alle evenementen op het USP te voorzien van broodjes hotdogs en gekoelde dranken. ‘Dat wij er straks staan, bij de Marathon van Utrecht of de Tour de France. Dat is toch waanzinnig?’

Het runnen van de Spar University is geen sinecure. De huur is pittig (‘niet voor in de krant’), de omzet moet hoog zijn (‘ook geheim’) en je moet het hebben van die achthonderd klanten per dag. De productprijzen liggen tussen die van een stationskiosk en een citystore. Daarnaast zijn dieven een probleem. ‘De grijze derving’, zoals John dat noemt.

Aan de zelfscankassa is het opletten geblazen.

Waar de grotere Spar op de campus nog de hulp heeft van enorm slimme camera’s, is dat John verboden. ‘We mogen ze hier niet ophangen.’ Niet mooi en niet ethisch. Dan maar gewoon goed opletten. Drie keer per week een dief in zijn kraag grijpen? Voor deze Spar is het doodnormaal. En dan kan de boef kiezen: hij betaalt 181 euro boete of hij mag mee naar het bureau. Als hij een grote mond heeft, wordt het beide.

John werkt samen met twee vaste krachten en tien freelancers. De prijs die ze hebben gewonnen is een nachtje Preston Palace. Aanhang mag mee.