USC niet meer welkom bij gemeentelijke ceremonies vanwege ‘bangalijst’

Het Utrechtsch Studenten Corps (USC) is dit jaar niet welkom bij ceremoniële activiteiten van de gemeente Utrecht. Zo mogen zij geen rol vervullen bij de jaarlijkse aubade op Koningsdag en tijdens de herdenking van de bevrijding van de stad op 7 mei, schrijft het AD/Utrecht.

Dat maakte burgemeester Dijksma bekend. In een gesprek met het bestuur van het USC heeft zij nogmaals gezegd dat zij vindt dat de ‘bangalijst’ ofwel ‘grietenpresentatie’ consequenties moet hebben. Op de lijst staan vrouwelijke studenten genoemd met seksuele opmerkingen van enkele corpsleden.

‘Ik heb daarom aangekondigd dat de gezamenlijke ceremoniële activiteiten van het USC en de gemeente dit jaar niet doorgaan’, zegt Dijksma. De burgemeester bezoekt dit jaar ook niet het Koningsdagfestival van het USC op het Janskerkhof. Eerder besloten de HU en Universiteit Utrecht de subsidie aan het USC voorlopig stop te zetten.