Kort

Utrecht loopt miljoenen euro’s mis door 2000 spookstudenten

In Utrecht wonen ongeveer 2000 spookstudenten, meldt het AD. Dit zijn studenten die wel in Utrecht wonen, maar niet staan ingeschreven bij de gemeente. Een derde van deze studenten kan zich niet inschrijven op hun woonadres vanwege onderhuur of omdat dit niet mag van de huisbaas, blijkt uit onderzoek van de gemeente.

Studenten leveren de stad veel geld op. Voor elke duizend studenten krijgt de gemeente 1 miljoen euro van het Rijk. Door de spookstudenten loopt Utrecht zo’n 2 miljoen euro mis. Daarnaast is het voor studenten ook voordelig wanneer zij zich kunnen inschrijven bij de gemeente. Ze kunnen bijvoorbeeld hun paspoort ophalen en stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen.

De gemeenteraad startte, op initiatief van Student & Starter, een digitale campagne om hier verandering in te brengen. Over het effect is nog niets te zeggen, in mei wil de gemeente onderzoeken in hoeverre de campagne effect heeft gehad op het aantal inschrijvingen. Dit onderzoek zal worden afgezet tegen de resultaten van een jaar geleden.