Utrecht een-na-duurste studentenstad

Vooral de hoge kamerhuur maakt Utrecht tot een dure stad. De bierprijzen liggen dichter bij het gemiddelde.

Dat blijkt uit de studentenstadindex van ‘Slim studeren = budgetteren’, een financieel educatieprogramma voor studenten – opgezet door MasterCard en inhoudelijk ondersteund door het Nibud.

In de ranglijst is gelet op de gemiddelde kamerhuur, de gemiddelde huurprijs per vierkante meter en de prijs voor een glas bier.

Tilburg eindigt als goedkoopste stad, dankzij goedkope en ruime studentenkamers. Ook het bier is er niet duur. Het verschil met de duurste stad, Amsterdam, is groot.

In Amsterdam betaal je 440 euro voor een kamer van nog geen vijftien vierkante meter. Een biertje kost 2,52. In Tilburg heb je voor 319 euro een kamer, een glas bier voor 2,13 euro. Zonder bier te drinken ben je in Tilburg over een  studie van vier jaar dus al 5800 euro goedkoper uit.

Utrecht 'dankt' de positie van een-na-duurste stad vooral aan de gemiddelde kamerhuur van 380 euro per maand. De gemiddelde bierprijs ligt in Utrecht op 2,25. Niet zo heel duur, als je bedenkt dat de gemiddelde bierprijs in Nederlandse studentensteden op 2,45 euro ligt. Leiden is de duurste bierstad, met 2,90 euro voor een glas.

(Klik op de afbeelding voor de complete infographic)