Utrecht wint SUSA-cup voor beste studentensportstad

De Utrechtse studentsporters hebben de SUSA-cup gewonnen. De Utrechters presteerden dit jaar het beste bij Nederlandse Studenten Kampioenschappen. Ze kregen de prijs dit weekeinde na afloop van het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap in Amsterdam.

De Utrechtse studenten, die zich profileren als Team Utrecht, scoorden dit jaar het beste van alle universiteitssteden tijdens Nederlandse Studenten Kampioenschappen (NSK’s) in verschillende sporten. De Utrechtse Sportraad mocht daarom de cup van uitzendorganisatie SUSA in ontvangst nemen. Met de prijs is ook een geldbedrag van 1500 euro gemoeid.
Sportraadvoorzitter Niki Wijnen is trots op de overwinning van Utrecht in het eindklassement. 'Dit is voor het eerst dat we deze prijs krijgen. Meestal winnen fanatieke sportsteden als Nijmegen of Eindhoven. Maar we haken aan.'

Studentensportgala
Wijnen weet nog niet precies waar het geldbedrag aan besteed wordt. Een deel gaat waarschijnlijk naar de organisatie van het studentensportgala op 9 juli. Bij dit gala zullen voor het eerst prijzen worden uitgedeeld aan Utrechtse studentsporters in negen categorieën. Het gaat daarbij niet alleen om het best presterende, maar bijvoorbeeld ook om het aantrekkelijkste lid van een studentensportvereniging. Nomineren kan nog tot 12 juni.
Bij het GNSK dit weekeinde waren de prestaties van de Utrechtse studenten niet heel bijzonder. Utrecht eindigde uiteindelijk als vijfde in het algemeen klassement dat werd aangevoerd door Nijmegen.

Rugbyers
De Utrechtse rugbyers van USRS (foto) wonnen voor de derde opeenvolgende keer in hun discipline. Zij mogen volgend jaar naar de Europese Universities Games in Zagreb. Ook de vrouwenwielrenners en de Utrechtse schermers legden in Amsterdam beslag op de eerste plaats.

Dit artikel is overgenomen van universiteitsplatform DUB.