Utrechts studentendictee: student scoort beter dan hoogleraar

Bij het Utrechts studentendictee dinsdagavond gingen hoogleraren en studenten van universiteit en HU met elkaar de strijd aan. Student Nederlandse taal en Cultuur Laurie Hasselt won het dictee met twaalf fouten en kreeg vijfhonderd euro. De beste hoogleraar, Josine Blok, maakte twintig fouten. Laurie: ‘Ik verbeter docenten vaak.’

Rond zeven uur ’s avonds stromen zo’n zeventig studenten en zes hoogleraren het Academiegebouw op het Domplein binnen. Ze nemen plaats aan vier meterslange tafels met witte kleden. De jury neemt vooraan plaats. Het is het eerste jaar dat er ook HU’ers mogen meedoen. ‘Het duurde drie jaar om erachter te komen dat dat een goed idee is’, zegt Ernst-Jan Hamel van DUB.

Na zijn introductiepraatje geeft Hamel de microfoon door aan journalist en schrijver Jelle Brandt Corstius, die ‘de vaakst fout gespelde naam van Nederland’ heeft. Eerst leest hij het dictee ‘De jobhopper’ in zijn geheel voor. ‘Gestrest vermande ze zich de tweeëntwintigste april. Maar wat dan, weifelde onze allroundster op Koningsdag in haar favoriete cafeetje, snoepend van een petitfour?’ De studenten giechelen zachtjes.

Daarna is het tijd voor het echte werk. Zin voor zin leest Jelle het dictee voor. Doodse stilte valt, terwijl de deelnemers stevig doorschrijven.  ‘Je weet het toch niet, dus je kan net zo goed niet nadenken en gewoon wat opschrijven’, zegt hij met een glimlach. Na ongeveer drie kwartier leggen studenten zuchtend hun pen neer.

De jury kijkt na, terwijl de studenten vragen stellen aan Brandt Corstius. ‘Wat is uw relatie met taal?’, vraagt een student. ‘Ik kom uit een schrijversfamilie. Kreeg vroeger geld van mijn vader om naar woorden te zoeken met zoveel mogelijk n’en erin.’

Voor de jury terugkomt, kijken de studenten naar de goede versie van het dictee. ‘Ik win zeker niet’, roepen meerdere studenten door elkaar heen.

Snel erna is de jury klaar met nakijken. ‘Het dictee is iets beter gemaakt dan vorig jaar’, vertelt een jurylid. ‘Gemiddeld een fout of dertig. Maar de winnaar maakte er slechts twaalf. Laurie Hasselt, gefeliciteerd.’

Laurie ontvangt lachend de cheque van vijfhonderd euro, onder luid applaus van de andere deelnemers. Een terechte winnaar? ‘Ik weet docenten vaak te verbeteren’, zegt Laurie. De beste hoogleraar, Josine Blok, maakte acht fouten meer.

Het is de eerste keer dat een student Nederlands wint. De derde editie van het dictee is georganiseerd door taalinstituut Babel, in samenwerking met Universiteit Utrecht en DUB.

Foto: DUB