Utrechtse UIT gaat hybride: fysiek met tijdslots, 1,5 meter afstand, bier èn online programma

Archieffoto Utrechtse Introductie uit 2017 / foto Maarten Nauw

Na veel onzekerheid is de kogel door de kerk. De Utrechtse Introductie Tijd (UIT) in augustus gaat definitie door. Hij krijgt een hybride vorm. Zo’n tweeduizend eerstejaars kunnen de introductie fysiek meemaken in Utrecht en voor tweeduizend studenten staat een online programma klaar. Bezoekers van de diverse markten en het culturele programma in TivoliVredenburg zijn aan tijdslots gebonden. Deelnemers moeten 1,5 meter afstand houden. En er wordt bier geschonken.

De UIT is twee dagen korter dan eerdere jaren en staat gepland van 16 tot en met 18 augustus. Het motto: ‘Uitdagend Utrecht 2021’. Tot voor kort was onduidelijk hoe de introductie zou plaatsvinden vanwege de coronamaatregelen. Er waren twee scenario’s uitgewerkt: online, zoals vorig jaar, of hybride, deels fysiek en online. Besloten is nu om met het laatste uit te pakken, vertelt UIT-woordvoerster Merel Smeets, student aan de Universiteit Utrecht (UU).

De laatste details moeten nog worden uitgewerkt, maar ze kan alvast de grote lijnen van de introductie vertellen. Die zijn bepaald in overleg met de HU en de UU. Zo’n tweeduizend studenten komen naar Utrecht om drie dagen het fysieke programma te volgen. De UITlopers, zoals de deelnemers heten, moeten daarbij anderhalve meter afstand houden. Ze hoeven geen vaccinatiebewijs te overleggen en zelftesten afnemen is geen verplichting. Het mag wel.

Inschrijving later dan gebruikelijk

Hogescholen en universiteiten gaan waarschijnlijk in september weer open, meldde onderwijsminister Van Engelshoven eind april. Zij gaat daarbij uit van het ‘basisscenario’: geen 1,5 meter afstand, wel een maximale groepsgrootte, mondkapjesplicht en vrijwillig zelftesten. Ook grootschalige introducties zoals de UIT zouden waarschijnlijk kunnen doorgaan, stond in het basisscenario. Maar pas in overleg met de burgemeester en de Veiligheidsregio.

De inschrijving van de UIT start op 2 juli, later dan gebruikelijk. ‘Mochten de maatregelen versoepeld worden of andere dingen aangekondigd worden, dan kunnen wij ons programma daarop aanpassen. Bijvoorbeeld als de 1,5 meter afstand wordt losgelaten’, zegt Smeets. De UITlopers worden, net als vorige jaren, weer onderverdeeld in kleine groepen die twee mentoren (ouderejaars studenten) toegewezen krijgen. Zij komen tijdens de UIT niet allemaal bij elkaar; er wordt gewerkt met shifts.

Aan een tijdslot gebonden

Het programma voorziet elke dag in een markt in de middag op het Griftpark: maandag de informatiemarkt, dinsdag de verenigingenmarkt en woensdag de culturele markt. Op dinsdag is tevens de sportmarkt op sportcentrum Olympos in het Utrecht Science Park. Deeelnemers worden aan een tijdslot zijn gebonden, waardoor ze verspreid over de dag de activiteit bezoeken. In het Griftpark staan foodtrucks en bars, waar water, fris en (vanaf een bepaald tijdstip) licht alcoholische dranken als bier verkrijgbaar zullen zijn.

Ook in de avonduren is er vertier. In diverse zalen van TivoliVredenburg kunnen de mentorgroepen terecht voor kleinschalige optredens van artiesten. Ook hier geldt een tijdslot waardoor het niet te druk wordt. Het is de bedoeling dat iedereen er op één van de avonden een paar uur terecht kan. Er zijn concerten waar iedereen kan zitten; tijdens het lopen van de ene zaal naar de ander moet een mondkapje op. Net als anders wordt er gewoon alcohol geschonken.

Online platform binnenkort te downloaden

Sommige evenementen kunnen alle deelnemende studenten alleen online meemaken, zoals de openingsshow op maandagochtend. Die vindt zonder publiek plaats in een studio van de UIT, een glazen huis in het Griftpark. De sprekers en acts zijn nog niet bekend, net zo min als de band en dj.

Naast de fysieke introductie kunnen tweeduizend eerstejaars een apart online programma volgen. Vanaf de computer thuis vanaf de camping in Limburg, Frankrijk of elders. ‘We hadden voor corona niet kunnen bedenken dat UITlopers in hun vakantiehuisje in zuid-Frankrijk de UIT zouden kunnen volgen’, vertelt Smeets. Online is er een driedaags programma opgesteld, te volgen op het platform van de UIT, vertelt ze trots. Het platform is binnenkort te downloaden als app op de mobiel of te bereiken als website op de computer. Alle UITlopers krijgen hier toegang toe.

Met eigen poppetje rondlopen

Op het interactief platform kunnen de eerstejaars de online variant van de markten bezoeken. Het werkt als een soort Habbo Hotel. Ze legt uit: ‘Studenten kunnen met hun eigen poppetje rondlopen over de virtuele markt. Ze kunnen de poppetjes van andere UITlopers zien en erop klikken om een chat met ze te beginnen. Op de online markten kunnen ze op de standjes klikken waarop ze informatie krijgen over de organisaties. Ze kunnen dan ook met de vereniging of het bedrijf chatten.’

De online deelnemers worden ook in een groep verdeeld, zodat ze met elkaar kunnen chatten. ‘Er zijn ook manier om te matchen met andere studenten op basis van opgegeven hobby’s’, vertelt ze. ‘Wij vinden het namelijk heel belangrijk dat ook de online deelnemers andere studenten leren kennen.’

Slaapplek regelen of naar huis