Columns

Van de redactie: aandacht voor mbo’ers

Foto: David van der Mark (Flickr)

In de rubriek ‘Van de redactie’ geven redacteuren van Trajectum wekelijks commentaar op een actuele gebeurtenis. Deze week: nieuwe kansen voor de associate degree.

Het is terecht dat de HU weer meer structurele aandacht heeft voor mbo’ers. Een jaar geleden startte een pilot met pre-bachelors voor mbo’ers om de doorstroom naar het hbo vlotter te laten verlopen. En nu zijn er plannen om tweejarige associate degrees in Amersfoort te beginnen.

De groep leek de laatste jaren wat verwaarloosd te raken doordat de HU zich vooral richtte op praktijkgericht onderzoek, masters en Leven Lang Leren; zeg maar de bovenkant van de doorlopende leerlijn. De AD’s die een aantal jaren geleden van start zijn gegaan, werden afgebouwd. Nu de doorstroom van mbo’ers naar het hoger onderwijs weer meer op de agenda staat, richt de hogeschool zich gelukkig ook naar de ‘onderkant’.

Om de aansluiting van beide groepen te verbeteren is het misschien een goed idee om twee profielen in de curricula in te bouwen. Eén die de nadruk legt op ‘hoger’ onderwijs: meer theorie, onderzoeksvaardigheden en honoursonderwijs. En een profiel dat de nadruk legt op ‘beroepsonderwijs’, met een meer praktische invulling (stages) van het studieprogramma. Beide varianten bieden uiteraard de verplichte hbo-competenties aan.

Het zal als muziek in de oren klinken van Bert van der Zwaan, rector magnificus van de Universiteit Utrecht. Hij brak in NRC een lans voor meer selectie bij universiteiten. Weinig studenten hebben interesse voor wetenschappelijk onderzoek. Een groot deel kan net zo goed bij het hbo terecht, stelt hij. Met die twee profielen kunnen hogescholen zowel de meer praktijkgerichte studenten als de studiebollen uitstekend bedienen. Hier ligt een grote kans.