Vaste aanstelling populaire docent definitief van de baan

Docent Martin van Haastrecht van de opleiding technische bedrijfskunde krijgt definitief geen vaste aanstelling. Do Blankestijn, directeur van het Institute for Engineering and Design, heeft naar aanleiding van een petitie van studenten de zaak opnieuw bekeken, maar komt niet op het besluit terug.

Dat bevestigt HU-woordvoerder David Uitdenbogaard desgevraagd. Van Haastrecht is sinds 2012 in dienst bij de opleiding met een tijdelijk contract. Afgesproken is dat hij in twee jaar zijn masterdiploma zou halen. Hij startte met de Master of Business Administration bij de NTI maar kreeg die vanwege zijn drukke werkzaamheden als docent niet binnen de tijd afgerond. Nadat hij aan studenten bekend maakte volgend jaar niet terug te komen, startten studievereniging Ingenium en faculteitsvereniging Cabo Bianci een petitie, die in korte tijd door zo’n 375 mensen is ondertekend.

Onderzoeksvaardigheden
Studenten hebben de petitie eerst aangeboden aan directeur Blankestijn en op donderdag 30 april aan Geri Bonhof, voorzitter van het college van bestuur van de HU. Zij benadrukte dat het college niet gaat over afspraken die de directie van faculteiten met docenten maken. Wel legde Bonhof uit dat de hogeschool hoogwaardig onderwijs wil geven waarbij onderzoeksvaardigheden een belangrijk aspect zijn. Dat type onderwijs kan het beste gegeven worden door docenten met een mastergraad. Daarbij zijn er met het ministerie van Onderwijs afspraken gemaakt dat een bepaald percentage docenten over een masterdiploma beschikt.

Blankestijn bevestigde eerder dat het contract van de docent niet wordt omgezet in een vaste aanstelling vanwege gemaakte afspraken, maar wil vanwege de privacy niet in details treden. Van Haastrecht is een populaire docent bij de studenten. Vorig jaar was hij een van de vijf genomineerden voor de verkiezingen van de Docent van het Jaar.

Een interview met docent Martin van Haastrecht is hier te lezen.