Verhuizing faculteit Communicatie en Journalistiek uitgesteld

De faculteit Communicatie en Journalistiek (FCJ) verblijft enkele maanden langer op de huidige locatie dan gepland. De faculteit verhuist niet in de zomer van 2015 maar in de kerstperiode eind dat jaar naar de tijdelijke locatie Bolognalaan 101 in De Uithof.

Dat maakte Jaak Mulder, manager bedrijfsvoering van de  FCJ, maandag 29 september bekend tijdens een bijeenkomst over de huisvestingsplannen van de faculteit. De verhuizing is uitgesteld omdat er tijd nodig is om het pand geschikt te maken. Het gebouw aan de Bolognalaan is het huidige onderkomen van de faculteit Gezondheidszorg. Die verhuist met een vertraging van een half jaar medio 2015 naar de Heidelberglaan 7. Dit gebouw wordt momenteel gerenoveerd.

De HU wil de faculteit Natuur en Techniek en alle diensten, die nu in enkele gebouwen in de stad zijn gehuisvest, naar De Uithof halen. Daarvoor wordt een nieuw pand gebouwd en bestaande locaties worden gerenoveerd. Om dit mogelijk te maken, komen veel faculteiten tijdelijk op een andere plek. De hogeschool moet het in totaal ongeveer met eenderde van het aantal vierkante meters minder doen, wat een aanzienlijke besparing op de huisvestingskosten oplevert.

Vroeger
De reductie bij de FCJ zou vanwege de verminderde studentenaantallen kunnen oplopen naar 35 tot veertig procent, zo hield Mulder zijn gehoor in een halfvol auditorium voor. De terugloop aan ruimte wordt opgevangen door onder meer de invoering van flexibele werkplekken. Ook zal er beter worden geroosterd zodat de beschikbare onderwijsruimtes zo efficiënt mogelijk worden gebruikt. Verder is het de bedoeling om het onderwijs vroeger in de ochtend en tot in de avond te laten plaatsvinden.

Sommigen in de zaal uitten hun ongerustheid over de huisvestingsplannen. 'Het laatste wat we willen, is in december in legertenten onderwijs geven', zei een van hen. De belangrijkste vraag – volgens de vragensteller zelf – kwam tijdens het eind van de bijeenkomst: wat gebeurt er met faculteitscafé Stefs? Daarover zei Mulder: 'Stefs staat nog steeds in de plannen, maar er wordt gekeken hoe een dergelijke ontmoetingsruimte in deze straat van HU-gebouwen ingepast gaat worden.'

Bolognalaan
De FCJ vindt in 2017 een definitieve onderkomen in de nieuwbouw op de hoek Heidelberglaan/Bolognalaan. Daar zullen ook de faculteit Economie en Management en het Instituut ICT van de faculteit Natuur en Techniek worden gehuisvest.

Meer informatie over de huisvestingsplannen (inloggen verplicht)