Verwijderde fraudestudenten gaan in beroep

De twee studenten die eind februari van de HU zijn weggestuurd omdat zij tentamenfraude hebben gepleegd, gaan tegen deze beslissing in beroep.

Begin februari kwam naar buiten dat een medewerker van de faculteit Economie en Management vijf tentamens uit een kluis had gestolen en doorgespeeld aan een student. De zaak leidde ertoe dat de examens ongeldig werden verklaard. Daardoor moesten ruim 180 studenten van het Institute for Business Economics een of meerdere toetsen overdoen.

Twee studenten liepen tegen de lamp en gaven toe ieder vier tentamens te hebben gekocht. Daarop besloot de faculteitsdirecteur hen permanent van school te sturen. Zij gaan tegen deze beslissing in beroep bij de Geschillenadviescommissie. Ook wendt het tweetal zich tot het College van Beroep voor de Examens. Zij betwisten hier de strafmaatregel van de Examencommissie om de cijfers van meerdere tentamens te verlagen tot een 1. De twee zaken dienen vrijdag 13 mei.

Advocaat Vincent Dolderman van het Utrechtse bureau AHL Advocaten staat de studenten bij. Op verzoek van hen wil hij voorafgaand aan de zittingen niet inhoudelijk ingaan op de zaak. De uitspraak van het College van Beroep wordt maandag 16 mei verwacht. De Geschillenadviescommissie komt met een advies aan het college van bestuur die dan een beslissing moet nemen.