Vier spoken spoken vandaag in Utrecht tegen het leenstelsel dat hen als een spook achtervolgt

Foto: Kees Rutten

Vier spoken dwalen vandaag door de Utrechtse binnenstad. Het is onderdeel van een landelijke protestactie tegen het leenstelsel.

‘We gaan net zo lang door met spoken tot het leenstelsel wordt afgeschaft. We willen terug naar de basisbeurs, met een bedrag van 750 euro per maand. Dat betekent dat de overheid voorziet in tweederde van het studenteninkomen. De rest vullen we zelf bij, met baantjes.’

Dit zegt Natalie van ’t Hullenaar, ‘spookleider’ in Utrecht en vicevoorzitter van VIDIUS Studentenunie. Ze noemt de belangstelling van omstanders groot. Niet gek, als je al boeh-roepend over de Neude trekt met een wit laken over je hoofd.

Het schuldenspook is een landelijke actie van het initiatief #NietMijnSchuld, van FNV Young & United samen met de LSVb. In Utrecht doet ook VIDIUS mee aan de actie. ‘De gemiddelde student leent 700 euro per maand. Een kwart van de studenten studeert straks af met een schuld van 40.000 euro, zegt Lyle Muns, voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb).

Ook interessant: Hoe overleef je de lockdown? Gezond eten!