Vierde editie CampusDoc FilmFestival van start

Zestien studenten journalistiek, drie juryleden, twee presentatoren en een groep vrijwilligers. Dat samen in het Louis Hartlooper Complex in Utrecht en je hebt de vierde editie van het CampusDoc FilmFestival.

De zestien studenten zijn de makers van acht verschillende documentaires die op 1 juni getoond worden in de bioscoopzaal. Zij hebben de cursus CampusDoc gevolgd op de School voor Journalistiek onder leiding van John Driedonks.

Daan Langkamp en Jiri Glaap zijn de afgelopen tijd druk bezig geweest met het produceren van hun ruim 24 minuten durende documentaire Levenslang. ‘We hebben eerst veel research gedaan, daarna veel gesprekken gevoerd en toen zijn we gaan draaien’, vertelt Daan. ’Dat was heel intensief.’

Op het witte doek

Het cijfer voor hun werk is al binnen, maar er wordt alsnog druk gewerkt aan de documentaire. ‘Het komt natuurlijk op het witte doek. We zijn de documentaire nu aan het perfectioneren door externe mensen te laten kijken en luisteren naar kleur en geluid’, vertelt Daan. ‘Ik ben absoluut blij met het eindresultaat’, zegt de trotse journalistiekstudent.

Nina van Oostrum, derdejaars journalistiek, organiseert het festival dit jaar samen met een studiegenoot. ‘Ik hoorde dat ze nog mensen zochten om het festival te organiseren’, zegt Nina. ‘Ik wil zelf volgend jaar documentaires leren maken op school, dus leek het me leuk om dit nu te doen en er vast kennis mee te maken.’

Alles in de avonden

Het regelen vergt veel tijd. ‘Ik loop nu stage bij het Haarlems Dagblad, dus ik moet alles in de avonden doen.’ Toch is Nina erg blij dat ze deze belangrijke taak op zich heeft genomen. ‘Ik heb er heel erg veel zin in. En als we 1 juni klaar zijn om 15.30 uur, dan gaan we lekker met z’n allen uiteten’, zegt de drukke studente met een glimlach.

Jeroen Overbeek van de NOS presenteert de dag samen met Maaike Timmerman van onder andere WNL. Op Twitter laat Timmerman weten vereerd te zijn het CampusDoc FilmFestival te mogen presenteren. Op 1 juni wordt Nina ondersteund door een groep vrijwilligers, medestudenten van journalistiek, die bijvoorbeeld kaartjes checken, gasten verwelkomen of de presentatoren begeleiden.

Internationale documentaires
Voor 11,50 euro kunnen bezoekers drie documentaires komen bekijken. Bij de vorige drie edities van het filmfestival duurde het programma tot 13.30 uur. Dit jaar is dat verlengd tot 15.30 uur. De laatste twee uur worden er internationale documentaires getoond, van studenten uit onder andere Qatar en New York. ‘Dit jaar is een soort try out, volgend jaar gaat het echt meetellen’, laat Nina weten.

Illustratie: beeld van de trailer Levenslang.