Met vijf geslaagde honoursprogramma’s had Tolunay Gorcu een studententijd die allesbehalve standaard was. Voor zijn laatste project over vape-voorlichting won hij zelfs de Ad van Doorenprijs. ‘Ik ben trots dat ik als student al actie ondernam.’
Tolunay Gorcu (22) studeerde deze zomer af aan de opleiding Farmakunde. Een paar weken geleden keerde hij terug naar de HU voor de uitreiking van de Ad van Doorenprijs – een erkenning voor uitzonderlijke honoursprojecten binnen het gezondheidsdomein van de HU. De prijs bestaat uit 250 euro aan scholings- en cursusbudget. Samen met Naomi Kweekel viel hij in de prijzen. Zijn winnende project: gastlessen over vapen en roken, waarmee hij al honderden jongeren heeft bereikt.
Opkomst van vapen
Tijdens zijn bijbaan in een apotheek zag Tolunay veel COPD-patiënten die spijt hadden van hun rookverslaving. ‘Ze kwamen soms de trap niet eens meer op. Terwijl roken steeds minder populair wordt, zien we dat vapen juist groeit. Dat is zorgelijk, want we weten nog niet wat de langetermijngevolgen zijn.’
Over de korte termijn is wél meer duidelijk. ‘Een vape is verslavender dan sigaretten. Het leidt tot hoofdpijn, misselijkheid en meer.’ Daarnaast ontwikkelt de industrie voortdurend nieuwe manieren om gebruikers aan zich te binden, zoals smartvapes waarmee je spelletjes kunt spelen. ‘Dat is echt ziek.’
De overheid probeert het vapen te ontmoedigen, bijvoorbeeld door smaakjes te verbieden. Maar volgens Tolunay haalt dat weinig uit. ‘Deze smaakjes worden onder de toonbank verkocht of geimporteerd uit het buitenland en verkocht via sociale mediaplatforms zoals Snapchat en Instagram.’
Explosie op LinkedIn
Zijn idee voor de lessen ontstond bij een presentatie die Tolunay gaf aan een groep jongens die bijles volgde. Hij deelde die presentatie op LinkedIn en kreeg al snel een aanvraag van een school. Met een PowerPoint en een les van een uur ging hij aan de slag. ‘Toen explodeerde het. Scholen stonden te springen om gastlessen.’
Inmiddels heeft Tolunay een 2,5-uur durend lesprogramma ontwikkeld met een interactief gedeelte. Hiermee bezocht hij wekelijks zo’n twee scholen. ‘Ik ben trots dat ik zo snel actie ondernam, terwijl veel mensen met meer kennis hierover niets doen.’
Meer honours
Tolunay rondde naast zijn studie vijf honoursprogramma’s af. Honoursprogramma’s bieden studenten extra uitdaging en de mogelijkheid om hun eigen ideeën uit te werken. Voor elk afgerond traject ontvang je een ster. Met vijf sterren kom je in aanmerking voor een honourscertificaat.
Zijn eerste ster verdiende hij in de categorie leiderschap: hij begeleidde een klas eerstejaarsstudenten Farmakunde en later zelfs honderd eerstejaarsstudenten. Voor zijn tweede ster schreef hij blogs op LinkedIn over onderwerpen die onder jongeren spelen, zoals het afslankmedicijn Ozempic en het stoppen met de anticonceptiepil. ‘Ik wilde informatie delen die niet altijd in de spreekkamer aan bod komt.’
Zijn derde ster ging naar een podcast over Farmakunde, waarmee hij meer bekendheid wilde geven aan het vak.
Voor zijn vierde ster deed hij onderzoek naar prestatiedruk en studiestress onder studenten. Uit een van die enquêtes bleek dat deadlines in het weekend voor extra stress kunnen zorgen, doordat studenten op dat moment geen vragen kunnen stellen aan hun docent. Zijn vijfde ster, over de gastlessen, leverde hem de Ad van Doorenprijs op.
Vrije tijd?
Vijf sterren naast zijn studententijd. Hoe hij dat voor elkaar kreeg? ‘Het was verspreid over vier jaar, dus dat scheelt. Maar ik moest natuurlijk wel tijd investeren: ‘s avonds en in het weekend. Het voelde niet als een opdracht voor school. Ik vind het leuk om iets te doen waar mijn interesse ligt.’ Ondanks zijn drukke schema had de HU-alumnus genoeg ruimte voor hobby’s. ‘Ik sport zes keer per week, game met vrienden en lees graag over nieuwe zorgtechnologieën, zoals robotzorg in Amerika.’
Toekomst
Tolunay stopt niet met studeren. Hij volgt nu een premaster Gezondheidswetenschappen aan de Erasmus Universiteit en richtte een eigen bedrijf op. ‘Gastlessen geven vormt nu een belangrijk onderdeel van mijn bedrijf. Daarnaast werk ik aan projecten in de zorg, zoals het opzetten van een opleiding voor apothekersassistenten en het verbeteren van oogdruppelzorg. Ik vind het leuk om creatieve projecten op te pakken, zoals TikTok-video’s voor jongeren over gezondheidsproblemen.’
Tips voor andere studenten
Het zakelijke netwerkplatform LinkedIn heeft een rol gespeeld in veel van zijn projecten. ‘Ik plaats veel berichten en heb een groot netwerk.’ Dat is ook zijn tip aan andere studenten. Actief zijn op LinkedIn. Een andere tip: ‘Luister naar je omgeving, maar laat je niet tegenhouden. Mijn ouders vonden het spannend dat ik een eigen bedrijf begon, maar ik deed het toch. Zij zijn nu trots en blij. Heb durf, want de mooiste dingen brengen risico’s met zich mee.’