Virus in HU-mails blijkt Ransomware

De ICT-afdeling van Hogeschool Utrecht heeft het computervirus gevonden waarvoor afgelopen vrijdag in een massamail aan studenten en medewerkers werd gewaarschuwd. Het gaat om het zogeheten Ransomware virus.

Ransomware betekent letterlijk: ‘losgeld’. Het virus blokkeert bestanden en gegevens op een computer en vraagt vervolgens geld van de gebruiker om deze bestanden weer terug te krijgen. Ransomware is via een zip-bestandje naar willekeurige HU-emailadressen verstuurd. Zodra het bestandje geopend wordt, verspreidt het zich op de desbetreffende computer.

Virusscanner
De ICT-afdeling waarschuwt (inloggen) op Sharepoint voor het openen van het virus. Ze melden nieuwe maatregelen te hebben genomen tegen de verspreiding van de bestandjes. Het is een nieuw soort virus waardoor het alleen via een update van een virusscanner kan worden verholpen.

De politie waarschuwt geregeld voor het virus en vraagt om aangifte te doen na het ontdekken. Losgeld betalen zou geen middel zijn om gegevens terug te krijgen.

Er zijn nog geen HU-gebruikers bekend die slachtoffer zijn geworden van het virus.