Foto van de week

Vitam heeft dit jaar geen tijd voor kerstversiering

Hüseyin Biricik in zijn kantoor. Foto: Kees Rutten

Elke week een bijzonder of alledaags moment, vastgelegd op de foto.

Hüseyin Biriccik zit voorover gebogen voor zijn scherm. Hij heeft zojuist de geschikte beker gevonden om in 2024 te gaan verkopen in zijn kantine op Padualaan 97. En hij moet nog veel meer regelen vandaag.

De weggooi-bekers (zoals op het plankje boven zijn scherm) die de bedrijfsmanager nu meegeeft als studenten en medewerkers soep of koffie bestellen, worden vanaf januari 20 cent per stuk. En hij is verplicht om duurzame bekers te gaan verkopen.

Biricik kwam in zijn eentje op zijn zeventiende naar Nederland en bestiert sinds 2008 deze kantine. Op donderdag 7 december eet hij zoals gebruikelijk in zijn kantoortje. Naast hem een beker soep en een panini mozzarella. De soep heeft hij zelf gemaakt. ‘Eerst de witte uien, dan bouillon erbij, minstens twee uur laten koken, pureren en tenslotte de geroosterde rode uien erdoorheen roeren. Om de uiensmaak wat te verzachten ook nog tijm of laurier.’

De uitstraling moet duurzamer

Op de deur naar zijn kantoortje hangt de Vitam-kalender. De eerstvolgende datum met een evenement is vrijdag de 22e : betaaldag. Rechts boven Hüseyins hoofd hangen twee posters met de meest voorkomende allergieën. Hij is sinds enige tijd verplicht om het te melden als er in zijn gerechten zaken als gluten, lupine, mosterd of selderij zitten.

Wie goed kijkt ziet dat hij links nog een zwarte laptop heeft staan. Daar staat alle geheime informatie op van Vitam, beveiligd en wel. Omzet? Klantaantallen? KPI’s? Niet voor buitenstaanders. Wat we wel mogen weten is dat alles bij Vitam aan het veranderen is. De uitstraling moet duurzamer, de schappen zijn zojuist lichtgroen geverfd, de groentenkar is verplaatst. Dit jaar dus even geen kersversiering. Volgend jaar is daar weer tijd voor. Wat we ook mogen weten is dat de oudste van zijn drie kinderen moeder is geworden. En Biricik dus opa.

Om 12:10 uur komt Monique hem roepen. ‘Kom uit je kantoortje Hüseyin, het wordt druk. Zij doet dit werk al 27 jaar. Met hart en ziel. ‘De soep is lekker hoor vrouwtje, wil je hem eerst proeven?’