Columns

Voetbal brands

De gerenommeerde meer dan 100 jaar oude voetbalclubs kunnen hun naam/brand op allerlei wijzen verzilveren. Vaker niet in de stad waar ze vandaan komen, wel daar buiten. Maar liefst 58% van de Manchester United fans woont in Azië
ABNAMRO sponsorde Ajax niet alleen om de bank meer naamsbekendheid in Nederland te geven, maar om via Ajax een ingang te krijgen in voetbalminnend Zuid-Amerika. Een toer met Ajax door dit continent levert meer publiciteit dan een mega reguliere reclame campagne.

Nog steeds blijft Ajax een brand van stand, omdat zij jonge spelers opleiden die bij Europese topclubs furore maken. Een onvolledig rijtje met namen van spelers die goed terecht gekomen zijn: Klaas Jan Huntelaar, Wesley Sneider, Rafael van der Vaart, Marco van Basten, Frank Rijkaard, Frank de Boer, Clarence Seedorf. Maar ook Ajax trainers zoals: Rinus Michels, Johan Cruijff, Co Adriaanse en Louis van Gaal.

De grootste lezersgroep van het elke twee weken verschijnende Ajax Life in een oplage van 85.000, zit niet in Amsterdam, maar daar buiten. De fans kopen allerlei spul met de naam/brand van de club, die huizenhoge transferbedragen terug verdient met een lucratieve doorverkoop van spelers, maar vooral ook met de verkoop van apparel en merchandising. Want voetbalclubs zijn merken.