Achtergrond

Voor al uw feesten en partijen


Hij wil cultuurpaus van Utrecht worden. En daarmee is oud-HU-student/marketeer/cultureel ondernemer Lodewijk Rondeboom aardig onderweg. Culturele Zondagen, Stekker Fest, Sophies AL, Vers Vermaak, overal heeft hij wel iets mee te maken.

Lodewijk, kun jij alles verkopen?
‘Als ik ergens achter sta, wil ik het heel graag verkopen. Het klinkt corny, maar zo is het nu eenmaal. De voorwaarde om iets te kunnen marketen is dat ik het oprecht leuk vind. Ik hou niet van pure verkooppraat zonder ziel.’

Hoe wist je: marketing, dat is het voor mij?
‘Mijn eerste studie was algemene sociale wetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Ik heb het een jaar volgehouden, maar het was niks voor mij, te abstract. Ik wist al lang dat ik de marketingkant van festivals en feestjes op wilde. Mijn droom was werken voor een poppodium als Tivoli. Met sport- en entertainmentmarketing zat ik helemaal op de goede plek, ik heb nooit spijt van die switch gehad. Al heb ik er vijfeneenhalf jaar over gedaan, waarin ik – ik moet eerlijk zijn – best heb lopen kloten. Na twee jaar dacht ik, het moet een keer afgelopen zijn, nu de schouders eronder, haha. Vooral de financi- ele kant van de studie vond ik handig. Daar- door heb ik een goede basis om zelf te ondernemen. Door middel van stages heb ik een netwerk opgebouwd en ben ik nu lekker bezig.’

Waarmee?
‘Ik werk vier dagen in de week bij het Stichting Cultuurpromotie Utrecht, die onder andere Culturele Zondagen doet. Verder organiseer ik feesten met mijn eigen productiebedrijf Kerseboom Producties, doe ik de marketing voor Sophies AL (cultuur- broedplaats in het pand van de oude pabo aan de Archimedeslaan, red.) en heb ik het cultuurplatform Vers Vermaak opgezet, dat creatievelingen ondersteunt. Ik nodig ze bijvoorbeeld uit voor evenementen en help ze met hun communicatie.’

Was je als tiener al zo ondernemend?
‘Tot mijn veertiende was ik juist een dromer, een afwezige jongen. Tot ik op een party- boerderij met camping ging werken in Epe, waar ik vandaan kom. Daar werd ik wakker geschud. Eerst werkte ik er als afwasser, daarna in de bediening op personeelsfees- ten en bruiloften, van alles heb ik gedaan. Ze hebben me er een grote bek gegeven en geleerd altijd te blijven lachen. Daar krijg ik nog steeds energie van.’

Waar ging je zelf uit?
‘In Epe ging ik naar de plaatselijke disco- theek. Ik hield van dansen, nog steeds, al doe ik dat de laatste tijd niet meer zo vaak, bedenk ik me nu. Toen ik op mijn achttiende in Utrecht ging wonen raakte ik een tijdje verzeild in de dancecultuur. Daarna had ik een vriendinnetje in Nijmegen en zo kwam ik in Doornroosje (het poppodium van Nijmegen, red.), Tivoli, Ekko, Winkel van Sinkel. Ik heb veel gezien in die tijd…’

Wat zijn volgens jou de ingrediënten voor een topfeest?
‘Een topfeest heeft liefde, geluk en oprecht- heid in zich. Muziek is voor mij de grootste gemene deler. Als ik bij Stekker Fest een hele troep mensen uitzinnig zie worden op muziek, word ik daar blij van. Zelf ben ik vorig jaar met een vriend met dj’en begon- nen. Half voor de grap. We heten Daft Junk. Draaien kunnen we eigenlijk niet, maar iedereen vindt het geweldig: oude house- en hiphopnummers, vergeten muziek. Verder gaat het om: lol maken, wie je ook bent, wat je ook doet.’

Is jouw Stekker Fest zo’n feest?
‘Jazeker. Bij Stekker zie ik mensen spelen. Niet cool proberen te zijn, maar écht spe- len zoals toen ze nog kind waren. Daarvoor bieden we hen alle randvoorwaarden, het is een intieme speeltuin met wipkippen en sjoelbakken. Je ziet bezoekers bloedfana- tiek apenkooien of uit alle macht sjoelen. Mensen met elkaar laten lachen is makkelij- ker dan je denkt.’

Hoe is Stekker ontstaan?
‘We zijn er in 2006 mee begonnen omdat we het Utrechts uitgaansleven wel een beetje gezien hadden. Met een clubje zaal- voetbalvrienden zaten we er na de wedstrijd vaak over te praten. Met een van hen, Pitto (Utrechtse dj/producer en winnaar van De Grote Prijs 2009 categorie Dance/Produ- cers, red.), had ik al lang het idee om zelf iets te organiseren. We konden alleen maar niet op een naam komen. Tot een vriendin belde. ‘Wat zijn jullie toch een stakkers’, zei ze. Maar wij verstonden ‘stekkers’ en toen was Stekker Fest geboren. De eerste keer stonden er 700 man in het Gele Kasteel. Te gek was dat. Het werd steeds groter.’

En toen zijn jullie naar buiten gegaan?
Waarom? ‘We groeiden binnen uit ons jasje. En buiten is de zon, dat geeft weer een andere sfeer, leuk om uit te proberen. De eerste buiten- editie in 2009, in het Liesbospark in Hoogra- ven, was geweldig maar we draaiden keihard verlies. In 2010 verhuisden we naar park Transwijk, waar ook het Bevrijdingsfestival plaatsvindt. Het nadeel van een buitenfeest is dat er veel fout kan gaan, als het regent bijvoorbeeld. Stekker is geboren als nacht- festival en dat willen we komend jaar weer gaan doen.’

De laatste knaller van jouw hand was het oud en nieuw-feest Sophies Ball in het Sophies AL-complex aan de Archimedes- laan, maar dat kreeg een naar staartje.
Er was sprake van diefstal. Hoe kwam dat? ‘Alle apperatuur werd gestolen. Een alarm- systeem ontbrak. We hadden namelijk alle investeringen stopgezet, toen we door de gemeente waren teruggefloten. Ze wilden eigenlijk niet dat het feest doorging. Dat had uitgemaakt. We zijn nog bezig met de verzekering. Ik werk al jaren samen met die jongens. Dit zijn geen leuke dingen. Onder- nemen is vallen en opstaan. Toch blijf ik een echte ondernemer.’

Vind je zo veel regels niet stomvervelend?
‘Die horen erbij. Al vind ik sommige regels echt mierenneukerij. Bezuinigen op kunst en cultuur? Prima. Maar dan moet je initia- tieven zoals Sophies AL als gemeente wel de kans geven zelf hun geld te verdienen en niet gaan miepen over horecavergunningen en geluidsoverlast. Tijdens Sophies Ball klaagde de buurt over overlast. Terwijl later bleek dat die overlast kwam van de studen- tenkamers bovenin het gebouw, keiharde muziek uit open ramen, terwijl bij ons keurig alles dicht zat.’

Als je ‘Lodewijk Rondeboom’ googelt, zien we dat je actief bent in diverse social media, ben je wel eens niet ‘social’?
‘Ja hoor, ik sta soms ook ‘uit’. Ik besteed gemiddeld een uur per dag aan social me- dia. Als ik ‘s avonds laat zit te werken, dan zegt mijn vriendin: ‘nou even kappen’. Mijn werk gaat altijd door, altijd.’

Eisen al die feestjes al hun tol?
‘Als je in een hok zit tijdens Sophies Ball en je alleen bezighoudt met de administratie, kun je niet zeggen dat je aan het feesten bent, haha. Jammer hè. Gelukkig ga ik zelf ook uit, als gast dan. Laatst was ik bij Mood Elevator in Tivoli De Helling.’

Je bent dertig. Hoe oud voel je je?
‘Tja, dertig klinkt serieus. Ik voel me jonger, denk ik. Het serieuze leven, daar houd ik me nog verre van.’

Wat is jouw volgende doel?
‘Ik wil cultuurpaus van Utrecht worden! Ik hoop deze stad met mijn eigen bedrijf een boost te kunnen geven. Jonge makers en creatievelingen een podium te kunnen ge- ven. Uiteindelijk wil ik met mijn compag- nons een eigen culturele plek van de grond te krijgen. Het is een droom om te kunnen leven van mijn bedrijf, er met z’n allen kei- hard voor gaan, totdat we oud, traag en tam zijn.’

Zit je niet liever in Amsterdam, waar het ‘allemaal gebeurt’?
‘Amsterdam vind ik Madurodam voor toeris- ten. Te hoogdravend. In Utrecht bruist het van ideeën, dat voel je. En toch is het huise- lijk, kneuterig. Die combinatie is uniek.’

CV LODEWIJK RONDEBOOM
– Algemene Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht (1 jaar)
– Sport- en entertainmentmarketing, Hogeschool Utrecht
– Marketeer Stichting Cultuurpromotie Utrecht
– Marketeer Sophies AL
– Mede-eigenaar Kerseboom Producties
– Oprichter kunst- en cultuurplatform Vers Vermaak

LODEWIJK LIKES
Facebook / Twitter
Vinyl / MP3
Lowlands / Dance Valley
Bier / whisky
Aanvaller / verdediger
Rutte / Cohen
Stekker Fest / Culturele Zondag
23:00 uur / 04:00 uur
Andy Warhol / Vincent van Gogh
Kamperen / 5-sterrenhotel
Berlijn / Londen