Voorspelling: overschot aan hoogopgeleide bèta’s

Er is tot 2014 geen tekort, maar een fors overschot aan hoogopgeleide bèta’s en technici, voorspelt het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt. Volgens het Platform Bèta Techniek zal de arbeidsmarkt daarna weer aantrekken.

Vooral universitair geschoolde bèta’s zullen moeilijker een baan vinden, schreef het ROA, in mei. Het centrum van de Universiteit Maastricht onderzoekt elke twee jaar de arbeidsmarktperspectieven van recent afgestudeerden. Op vraag van het Platform Bèta Techniek nam ze specifiek de positie van bèta-technici onder de loep. Het ROA voorspelt een overschot van 2700 hbo-technici en 8300 universitair geschoolde bèta’s tot 2014.

Dat komt doordat meer studenten een technische opleidingen volgen en de vraag naar nieuw personeel door de economische crisis juist afneemt, zegt Frank Cörvers, hoofd onderzoek Arbeidsdynamiek van het ROA. ‘Dat betekent niet dat deze mensen per se werkloos worden, zij kunnen bijvoorbeeld ook in een aanverwant beroep of onder hun niveau gaan werken.’

Vooral de universitair geschoolde technici gaan wat van de crisis merken. Doordat deze sector minder last heeft van vergrijzing, komen er minder arbeidsplaatsen vrij en zijn pas afgestudeerden dus sterker afhankelijk van werkgelegenheidsgroei. Alleen voor studenten aan economische en juridische wo-opleidingen ziet de toekomst er nog ongunstiger uit.

Voor negen van de tien universitaire bèta’s is het arbeidsmarktperspectief voor de komende jaren matig of slecht, becijferde het ROA. Vooral wo-afgestudeerden in de civiele techniek en in informatica en bestuurlijke informatiekunde krijgen het moeilijk, net als hbo-studenten informatica en bouwkunde. Voor hbo’ers in de elektrotechniek en chemische technologie ziet de arbeidsmarkt er daarentegen wel goed uit, volgens het ROA. Voor universitair geschoolde werktuigbouwkundigen geldt hetzelfde.

Betekent dit dat universiteiten en hogescholen minder bèta’s moeten gaan opleiden? Frank Cörvers: ‘Het is moeilijk om iets te zeggen over de situatie na 2014. Studenten die een technische opleiding willen volgen, moeten misschien wat beter nadenken of ze dat echt willen. De twijfelaars kunnen wellicht beter voor een andere richting kiezen. Op langere termijn verwacht ik overigens voor alle richtingen weer “tekorten”, dat wil zeggen grotere fricties die kunnen leiden tot loonstijgingen. De vraag is dan of dit voor de bètatechnische richtingen meer het geval zal zijn dan bijvoorbeeld in de zorg.’

Het Platform Bèta Techniek, dat overheidssubsidie krijgt om het tekort aan bèta’s en technici te bestrijden, verwacht dat de arbeidsmarkt op de iets langere termijn aantrekt. Het heeft geregionaliseerde en actuelere prognoses laten maken die over twee weken worden gepresenteerd. ‘Wij wilden een prognose die iets zegt over het perspectief van de mensen die nu een studie moeten kiezen’, zegt Rebecca Hamer, programmaregisseur onderzoek, desgevraagd. ‘Uit de prognoses die onderzoeksbureau Louter maakte op basis van ROA- en UWV-cijfers, blijkt dat in 2015 geen enkele hbo- of wo-studie een slecht of matig arbeidsmarktperspectief heeft.’

Overigens voorspelt het ROA dat er de komende jaren een tekort van 37.000 bètatechnisch geschoolden ontstaat. Maar dat zijn vooral banen op vmbo- en mbo-niveau.