Voorstel ministers: studenten betalen helft van het collegegeld

Alle studenten betalen komend collegejaar maar de helft van het college- of lesgeld. Het is een van de maatregelen om de studieachterstand vanwege corona te compenseren, schrijven de Telegraaf en de NOS.

Vanmiddag presenteren demissionair onderwijsministers Arie Slob en Ingrid van Engelshoven een nationaal programma na corona. De regelingen zouden tussen de 6 en 8,5 miljard euro kosten. Er komen ook maatregelen om de werkdruk bij docenten en studiebegeleiders te verlichten.

De Tweede Kamer vroeg eerder in een motie voor een volledige vrijstelling van het collegegeld voor studenten die een achterstand door corona opliepen, maar zo ver wil het Kabinet niet gaan. De LSVb pleit voor een ontheffing van collegegeld voor alle studenten.