Vragen over Amsterdamse stufi-fraudeurs

De PvdA wil haast maken met de maatregelen tegen studenten die frauderen met de basisbeurs. De partij wacht de uitkomst van een landelijke proefproject niet af en stelt alvast vragen over Amsterdamse fraudeurs.

In een aantal studentensteden gaan momenteel controleurs langs de huizen van studenten die beweren dat ze uitwonend zijn. Wonen ze daadwerkelijk op kamers, of wonen ze nog bij hun ouders? Wie met de basisbeurs voor uitwonenden fraudeert, krijgt maandelijks 170 euro te veel. Dat kost de overheid ongeveer 27 miljoen euro per jaar, schatte voormalig PvdA-minister Plasterk.

In Rotterdam werden voor de zomer als proef al honderd controles uitgevoerd. Bij een kwart van de adressen klopte de inschrijving niet en een aantal keren was er daadwerkelijk sprake van fraude.

Alle partijen in de Tweede Kamer willen dat er iets aan de fraude met de uitwonende beurs gebeurt en ze hebben er pas geleden nog over vergaderd. In december komen de eerste resultaten van een proef naar buiten, waarbij controleurs verdachte adressen hebben bezocht. Daarna zal er een wetsvoorstel komen met boetes en strafvervolging voor fraudeurs.

Maar de PvdA heeft nu alvast enkele vragen voor de nieuwe staatssecretaris van hoger onderwijs over cijfers die vorige week via het Parool naar buiten kwamen. Veertig procent van de verdachte studenten in Amsterdam bleek inderdaad nog bij zijn of haar ouders te wonen, had de Dienst Persoons- en Geo-informatie ontdekt.

Dat cijfer is afkomstig uit een eigen onderzoek van de gemeentelijke dienst, waarbij ongeveer honderd verhuizingen werden onderzocht. ‘Het viel ons aan het loket op dat veel jongeren van een jaar of achttien een verhuizing kwamen doorgeven, waarbij ze een paar straten van hun ouderlijk huis gingen wonen’, vertelt een woordvoerder. De frauderende studenten werden door de dienst weer bij hun ouders ingeschreven.

Dit staat los van het landelijke onderzoek, dat nog loopt. In totaal zijn er tweeduizend studenten aan de controleurs doorgegeven. ‘We geven kleine plukjes aan de gemeenten, want het is veel werk om alle adressen langs te gaan’, zegt een woordvoerder van de Dienst Uitvoering Onderwijs.

Studenten die controleurs over de vloer krijgen, kunnen nu nog weigeren mee te werken aan het onderzoek. ‘Maar als onze controleurs het niet vertrouwen nodigen ze de persoon in kwestie uit op ons kantoor om tekst en uitleg te geven, en daaraan moet men meewerken’, aldus de Dienst Persoons- en Geo-informatie. Wie niet kan aantonen dat hij daadwerkelijk uitwonend is, wordt weer ingeschreven bij zijn ouders. Studenten die het hiermee niet eens zijn, kunnen in bezwaar gaan bij de gemeente.