Vrouwen halen steeds vaker een hbo- of universitair diploma

Steeds meer vrouwen halen een hbo- of universitair diploma. Inmiddels heeft bijna 31 procent van de mannen en vrouwen in Nederland een hbo- of universitair diploma.

In het collegejaar 2017-2018 studeerden er 374.000 vrouwen aan een hbo- of universitaire opleiding, tegenover 357.000 mannelijke studenten. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Voor het hbo geldt dat al sinds de tweede helft van de jaren negentig meer vrouwen dan mannen staan ingeschreven. In het wetenschappelijk onderwijs vond deze omslag bijna tien jaar later plaats. Het duurde tot het het collegejaar 2006-2007 voordat er meer vrouwen dan mannen als student ingeschreven stonden.

Onder de jongere generaties groeit het aantal vrouwelijke hbo- en wo-gediplomeerden dan ook. Zo heeft bijna 52 procent van de 25- tot 35-jarige vrouwen een hbo- of wo-diploma, terwijl dit aantal onder de mannen ongeveer tien procentpunten lager ligt.

Bij de oudere generaties is juist het omgekeerde te zien. Van de 65- tot 75-jarige mannen heeft 26 procent een hbo- of wo-diploma, onder vrouwen in deze leeftijdscategorie is dat bijna 16 procent.

Voorkeur gezondheidszorg

De meest voorkomende richting onder 15- tot 75-jarige vrouwen met een hbo- of wo-diploma is gezondheidszorg en welzijn (ruim 24 procent in 2018). Deze voorkeur is de afgelopen tien jaren weinig veranderd.

Bij mannen komen de opleidingen in de richting recht, administratie, handel en zakelijke dienstverlening het meest voor: ruim 30 procent in 2018.