Waterschapspartij werft talent op hogescholen, voor verkiezingen in 2023(!)

Foto: Kees Rutten

Extremere klimaatomstandigheden vragen steeds meer creativiteit van bestuurders. In de zomer is er een tekort aan water, in het voor- en najaar regent het harder dan ooit. En dus zijn er nieuwe regels nodig in het waterbeleid. Misschien kun jij daarbij helpen.

De Algemene Waterschapspartij zoekt namelijk jonge kandidaatsbestuurders voor de 21 waterschappen in Nederland. ‘We willen jonge waterprofessionals klaarstomen voor een plek op de kieslijst in 2023’, zegt AWP-voorzitter Ron van Megen.

De 21 waterschappen zorgen – populair gezegd – voor droge voeten. De democratisch gekozen bestuursorganen onderhouden bijvoorbeeld de dijken en zorgen voor de zuivering van afvalwater. Op 20 maart zijn er verkiezingen voor de waterschappen, tegelijk met de Provinciale Staten).

De partij blijft de komende tijd actief werven op hogescholen en universiteiten bij studierichtingen die aansluiten bij het waterschapswerk, zoals watermanagement of civiele techniek. ‘Goede professionals zijn overal schaars’, meent het AWP. ‘Daar moeten ook wij rekening mee houden. We willen daarom nu al een flinke talentenpool aanleggen. Daar kunnen we straks goede bestuurskandidaten uit putten die kunnen bogen op technische, financiële en bestuurlijke kennis en ervaring.’

Ervaringsplaats

Nieuwe belangstellenden moeten wel even geduld hebben voor ze aan de bestuurstafels kunnen aanschuiven. Met een zogenaamde ervaringsplaats worden de nieuwe studenten klaargestoomd voor een bestuursfunctie van de verkiezingen in 2023.

‘De nieuwe kandidaten doen in de coulissen van de waterschapspolitiek bestuurservaring op’, aldus het AWP. ‘Ze werken, samen met een  zittende AWP-waterschapsbestuurder, mee aan het voorbereiden van commissievergaderingen. Voor waterprofessionals is dat een boeiende ervaringsplaats waarin ze niet alleen veel met techniek te maken krijgen, maar ook met bestuur en besluitvormingsprocessen.’

De hulp van de studenten is hard nodig, want de waterschappen staan voor grote opgaven: de dijken moeten bestand zijn tegen de stijgende zeespiegel, toenemende droogte en hevige regenbuien.