Ingezonden artikel

We moeten het even over poep en plas hebben

Een medewerker van de hogeschool wil graag even jullie aandacht voor het volgende. Hij/zij/hen wenst anoniem te blijven. En nee, het is géén schoonmaker.

‘Ik heb het gelezen, u heeft last van werkdruk. Zowel studenten als medewerkers moeten dóór. Maar ik, als medewerker van Hogeschool Utrecht, vraag graag even uw aandacht voor de manier waarop u sinds september de wc achterlaat.

De handdoekdrol

Het is u misschien ontgaan, maar op de handdoekrol, staat Pull till block. Pas als je die instructie volgt, hijst het apparaat de doek weer omhoog. Als u het nalaat, blijft de doek omlaag hangen en ligt er aan het eind van de dag vier meter doek in het bakje en op de grond. Overigens, de handdoekrol is niet voor de grote boodschap, zoals sommige van u blijken te denken.

Plassen in de pot

Sinds september ligt er meestal plas op de bril en onder de pot. Mocht u verkeerd hebben gericht, laat uw plas dan niet zonder meer op de vloer liggen. Meld uw ongelukje dan alstublieft bij de receptie. U kunt altijd een ander de schuld geven.

Remsporen

Wat doet u thuis als uw grote boodschap blijft kleven? U neemt de borstel ter hand, nietwaar? Het klinkt misschien absurd, maar u kunt dat ook doen als u op school bent. Er is niemand die dat ziet en u hoeft zich er niet voor te schamen. Desgewenst, als u de borstel vies vindt, wast u na afloop uw handen.

Drie velletjes is meestal genoeg

De richtlijnen zijn u misschien onbekend, maar mijns inziens gebruikt u voor de kleine boodschap drie velletjes en voor de grote maximaal acht. Er kunnen zich natuurlijk onvoorziene omstandigheden voordoen, maar doorgaans geldt: ga met andermans spullen om zoals u thuis gewend bent. Wees zuinig met het papier, voor uw school en voor uw planeet.

Doortrekken is gebruikelijk

Meestal ontstaat er gedurende de dag een wc met een zogenaamde papierprop. U kunt dat voorkomen door door te trekken. Natuurlijk heeft u haast, maar u helpt de schoonmakers door toch twee seconden te blijven staan om de knop in te duwen. Mocht u het vies vinden de knop aan te raken, zie punt 1.

Er staat een prullenbak in de uw wc -hokje

In de meeste wc-hokjes liggen wc-papiertjes op de vloer. Dat kunt u voorkomen, door ze bijvoorbeeld in de pot te gooien. Vindt u dat te ver gaan, dan kunt u ze ook in de prullenbak stoppen.

Mocht u bij één of meerdere punten denken: hier zijn de schoonmakers toch voor? Dan bent u een ongemanierde medewerker of student.’

Ook interessant: Lisan was verpleegkundige en is nu docent