We mogen weer naar de campus, mét mondkapjes (overal!)

Minister-president Rutte kondigde vrijdag aan dat het hoger onderwijs en het mbo vanaf maandag weer open kunnen voor fysiek onderwijs. Een maatregel die deze week al eerder uitlekte. Wel moeten de mondkapjes op, ook als je zit.

‘We vragen iedereen in het mbo en het hoger onderwijs om altijd en overal een mondmasker te dragen’, zei Ernst Kuipers, de nieuwe minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. ‘Ook als je zit’, voegde Rutte er even later aan toe.

Voor de HU betekent het dat studenten weer naar de campus kunnen komen om te studeren en elkaar te ontmoeten. ‘Gelukkig’, zo voegt het college van bestuur daaraan toe in een nieuwsbrief aan studenten en medewerkers. Daarin meldt ze verder dat meer informatie over het verloop via de opleiding verloopt. Studenten en medewerkers kunnen naast onderwijs ook voor ‘high-impact’-activiteiten naar de campus komen.

Mondkapjes: overal verplicht

Over de mondkapjes meldt de HU-mailing: ‘Feitelijk komt het er op neer dat je nu overal in de HU-gebouwen een mondkapje moet dragen. Bij de ingangen zal hierop worden gelet. Bij presentaties en lessen/colleges voor grote groepen mag de spreker/docent het mondkapje afzetten voor de verstaanbaarheid.’

Ook in de foodcourts en science cafés mag het mondkapje alleen even af om een hap of slok te nemen. Overigens geldt voor deze plaatsen dat ze open mogen, maar met een maximum van 75 plaatsen (en waar mogelijk anderhalve meter afstand).

Daarnaast staat in de nieuwsbrief dat ook bij quarantaine studenten thuis moeten blijven, ook al missen ze daardoor een toets. Bij de examencommissie kunnen ze dan een verzoek indienen voor een extra toetskans.

De regels staan naast de al langer bestaande basisregels van de HU: bij klachten blijf je thuis, was regelmatig je handen en doe een zelftest voor je naar de HU komt. Zelftesten zijn voor studenten en medewerkers nog steeds verkrijgbaar via zelftestonderwijs.nl.

Eerste reacties

De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) is ‘opgelucht’ dat studenten weer fysiek onderwijs kunnen krijgen. ‘Nu is het zaak om dit vast te houden en het onderwijs niet opnieuw te sluiten.’

Dat zegt voorzitter Ama Boahene. De verplichte mondkapjes noemt ze een ‘begrijpelijke maatregel’. ‘Het is wel belangrijk om in de gaten houden of dit studenten tijdens het onderwijs niet te veel belemmert.’

Studentenorganisatie ISO noemt de heropening ‘het enige juiste besluit’ van het kabinet. Het geeft de studenten ‘weer de ademruimte waar zo naar wordt gesnakt; zelfs met het mondkapje op’. Voorzitter Lisanne de Roos: ‘De nood voor deze versoepeling is hoog: beperkingen zijn begrijpelijk, een sluiting echt niet meer.’ Ze verwijst naar een eerdere oproep van de studenten- en onderwijsorganisaties om het hoger onderwijs weer te openen.

Maurice Limmen, voorzitter van Vereniging Hogescholen, meldt op Twitter: ‘We zijn opgelucht dat onze studenten weer de ruimte krijgen “live” onderwijs te volgen. Fysiek onderwijs is heel belangrijk voor het welzijn en de persoonlijke ontwikkeling van onze studenten.’

Zelftesten