Wekker-app voor Avans-studenten

Avans-studenten met een android-telefoon zullen zich niet snel meer verslapen. Informatica-student Barry Kooij ontwikkelde een applicatie die de wekker afstemt op het lesrooster.

Studenten van de hogeschool die de app downloaden, kunnen inloggen met hun studentgegevens, aangeven in welke klas ze zitten en hoeveel minuten voor aanvang van de les ze gewekt willen worden. ‘De Avans Wekker stemt dat dan af op het eerste lesuur’, vertelt Kooij.

De 22-jarige deeltijdstudent kwam op het idee tijdens een les over het ontwikkelen van mobiele applicaties. ‘Ik ging bedenken welke informatie beschikbaar is en wat ik daarmee kon, daar rolde deze app uit.’ Rijk zal hij er niet van worden – de app is gratis – ‘maar ik kan hem wel gebruiken als individuele opdracht voor mijn studie’.

Kooij had al wat ervaring met het bouwen van mobiele applicaties. Na zijn mbo-opleiding mediatechnologie ging hij aan de slag als web-ontwikkelaar. Voorlopig is de Avans-wekker er alleen voor studenten met een ‘android-telefoon’. ‘Ik krijg veel vragen wanneer er een iPhone-versie komt, maar die kan ik zelf niet ontwikkelen’, zegt Kooij. De app wordt binnenkort wel uitgebreid met een optie die ook keuzevakken en andere uitzonderingen op het basisrooster meeneemt. Studenten kunnen dan bovendien hun hele rooster bekijken via hetzelfde programmaatje.

Inmiddels hebben 65 Avans-studenten de applicatie gedownload. Als het een succes wordt, wil Kooij een soortgelijke applicatie te maken voor Fontys Hogescholen en de NHTV in Breda.

De hogeschool was in eerste instantie niet blij met de applicatie. Ze was bang dat de wachtwoorden van studenten openbaar zouden worden. Dat is inmiddels opgelost, zegt Kooij. ‘Maar voor ik applicaties ga ontwerpen voor andere hogescholen, zal ik eerst contact met ze opnemen.’