Dringend advies: draag een mondkapje in de HU

Foto Kees Rutten

Studenten en medewerkers krijgen het dringend advies een mondkapje te dragen in alle publieke binnenruimtes van de HU. Ook onderzoekt de HU de mogelijkheid van een snelteststraat op het Utrecht Science Park. Verder start de hogeschool maandag 5 oktober met de campagne ‘Samen veilig studeren’.

Dat laat het college van bestuur weten in een mail en bericht op het interne Sharepoint aan studenten en personeel.

Het advies voor het opzetten van een mondkapje geldt voor gangen, restaurants, open ruimtes en sanitair. Ook is het nodig bij het ‘verplaatsen van en naar ruimtes’, zoals bij het binnenkomen of verlaten van een lokaal.

Het beschermmasker is verplicht in bijvoorbeeld praktijklokalen voor gezondheidszorgopleidingen, sommige laboratoria en de HU Klinieken. Een mondkapje is niet nodig in lokalen, andere laboratoria, bibliotheek en werkruimtes, maar het mag wel.

Rutte versus Van Engelshoven

Het standpunt van de HU volgt op het eerdere dringend advies van minister-president Rutte om een mondkapje in de publieke ruimte te dragen. Het is dan ook opmerkelijk dat onderwijsminister Van Engelshoven vandaag zei dat het kapje in het hoger onderwijs en mbo niet nodig is.

Als er een coronateststraat op het USP komt, dan gaat het om een sneltestfaciliteit. ‘Mocht er een snelteststraat komen, dan wordt het mogelijk om direct een uitslag te krijgen van een coronatest. Bij een negatief resultaat is het niet noodzakelijk om tien dagen in thuisquarantaine te gaan’, staat in de mail.

1,5-meter coaches

De campagne ‘Samen veilig studeren’ gaat maandag van start. Die begint met gedragscommunicatie, gericht op het houden aan de regels: anderhalve meter afstand, handen wassen, thuisblijven bij klachten, en je laten testen. Behalve communicatie via infoschermen, stickers en posters zet de hogeschool 1,5-meter coaches in. Zij spreken medewerkers en studenten aan als ze de afstand niet respecteren. Ook komen er video’s, polls en quizjes met de hashtag #samenveiligstuderen.

De HU ondersteunt verder de Utrechtse studentenkoepelorganisaties met hun actieplan ‘Studenten samen tegen COVID-19’. Ook ondersteunt de HU de jongerencampagne van de Rijksoverheid ‘Daar doe ik het voor’.

Meerdere hogescholen, waaronder de Haagse, Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Rotterdam, adviseerden hun studenten en medewerkers wél in de gebouwen een kapje op te zetten. Avans in Brabant adviseert om kapjes op te zetten als er geen 1,5 meter afstand gehouden kan worden bij praktijk- en vaardigheidsonderwijs

Voortgezet onderwijs

Rutte noemde in zijn advies van woensdag onder andere winkels, gemeentehuizen, stations, parkeergarages, restaurants, cafés, theaters. Voor basisscholen en het voortgezet onderwijs gold het dringend advies aanvankelijk niet. Maar nu komt ook voor het voortgezet onderwijs het advies een mondkapje te dragen in de gangen en op andere plekken (maar niet zittend tijdens de les).