Veel van onze docenten die vakken geven waar leiding geven een rol speelt, zijn zelf geen leidinggevenden in het bedrijfsleven geweest. Wel hebben zij, die management-, of professionele vaardigheden geven, hun kennis keurig geleerd uit de boeken, maar weten soms niet wat er op de werkvloer gebeurt.
Onlangs las ik in de krant dat managers van TNT post wegmoffelen (tijdelijk) om de schijn op te houden dat alles bezorgd is die dag. Want zij werken met doelstellingen.
Ik kan me herinneren dat een verkoopleider (sales manager) een x-aantal CD’s in een maand moest verkopen, maar dat aantal niet ging halen. Hij belde de inkoper van een bekende keten op, of die in de laatste week van de maand nog even een extra aantal af wilde nemen. Die mocht hij de volgende maand dan weer terugsturen. De verkoopleider had zo op papier zijn doelstelling (target) voor die maand gehaald. Er rust een constante druk op de managers om hun doelstellingen te halen.
Natuurlijk heeft 80% van de docenten van onze hogere beroepsopleiding in 2017 minimaal een master en 20% een PhD. Maar hoeveel van hen hebben ook die druk van de werkvloer ervaren? Niet alleen theoretische kennis is nodig, ervaring hebben en kunnen stimuleren is net zo belangrijk.