Nieuws

WhatsApp en Facebook boos op Utrechtse startup Watermelon

De succesvolle startup Watermelon uit Utrecht, mede opgericht door een HU-student, heeft zich de woede van WhatsApp en diens moederbedrijf Facebook op de hals gehaald. De service die ze aanbieden leunt teveel op WhatsApp. 
 
Toch maakt mede-oprichter Alexander Wijninga, student International Communication and Media, zich nog geen zorgen. ‘Het is natuurlijk vervelend. Facebook blokkeert nu onze advertenties, markeren ons account als onveilig en gebruikers kunnen ons niet meer taggen. Maar voordat wij van start gingen hebben we alles juridisch laten checken, dus ze kunnen ons niet zomaar voor de rechter slepen. Dan moeten ze zich eerst maar eens goed in het Nederlandse recht gaan verdiepen.’
 
De juiste persoon
Watermelon is een service die de klantenservice van een bedrijf via WhatsApp en vergelijkbare apps regelt in plaats van via de telefoon. Dit moet voorkomen dat mensen uren aan de telefoon blijven hangen voordat ze een keer de juiste persoon te pakken krijgen. Om deze service aan te bieden via WhatsApp heeft het bedrijf zelf een zogeheten API (een middel om twee platformen met elkaar te verbinden) laten maken. En daarom is de grootste berichtenservice ter wereld nu boos op de Utrechters.
 
‘Het is net alsof ze een spijker steeds dieper je arm in duwen’, zegt Wijninga. ‘Maar we denken dat ze niks kunnen doen. Daarnaast moeten we het niet alleen van WhatsApp hebben. We gebruiken bijvoorbeeld ook diensten als WeChat en Telegram, services die in Nederland niet zoveel worden gebruikt maar wereldwijd wel.'
 
Illustratie: screenshot van promofilmpje Watermelon
Bron: DUIC.nl