Wie zijn de grootste huisbazen van Nederland?

Een studentenkamer is duur, zeker in grote studentensteden als Utrecht. Wie er arm van blijft, is duidelijk, maar wie loopt er eigenlijk binnen over de rug van de student?

Yournalism wil, in samenwerking met de hogeschool- en universiteitsbladen van de grote studentensteden zoals Trajectum, het huisbazenimperium in kaart brengen; en daar hebben we jullie hulp bij nodig.

Op 1 januari 2015 is er een nieuw maatregelenpakket tegen uitbuiting op de woningmarkt ingevoerd, hebben deze wetten wel effect en merkt de student hier iets van? We willen berekenen wat huisjesmelkers, studentenhuisvesters en vastgoedontwikkelaars verdienen aan  een studentenkamer. Worden studenten uitgebuit?

Enquête

Met uitgebreid data onderzoek komen we aan veel informatie maar dat is nooit genoeg. Daarom roepen we jou (student, kamerbewoner, kamerzoekende en alles daar tussenin) op om een enquête in te vullen over jouw huisbaas. Geen zorgen, dat kan anoniem. Met jullie hulp geven we het beestje een naam, wie profiteert er van studenten en wat is daar aan te doen?
De grote studentenbladen zijn in, nu jullie nog. Deel dit voorstel met zoveel mogelijk vrienden en studiegenoten. Deel het ook met je ouders en familie, want dit onderzoek gaat alleen door als we 1500 euro aan crowdfunding ophalen. Steun ons onderzoek (of laat het je ouders doen); samen gebruiken we de journalistiek waar die voor bedoeld is. Doe mee aan het grote huisbazenonderzoek.
De wetgeving is er al – nu de prijzen nog omlaag.

Vul de enquête in; het kost slechts 5 minuten van je tijd.