Wil je studeren in de zomer? Dan ontvangen deze tentjes je met liefde

Coffeebar Ludwig

De bibliotheek op Padualaan 101 is weer open (jippie), maar in plaats van de gebruikelijke 540 plaatsen, zijn het er deze zomer nog maar honderd. We vroegen eens rond waar jullie (studenten) nog meer graag studeren. Voor wie nog even door moet leren: straks is de binnenstad uitgestorven en kun jij als enige held met laptop en appel in je tas de koelte opzoeken. Op deze plekken kun je in ieder geval terecht.

Natuurlijk is daar de centrale bibliotheek op de Neude (niet, nóóit ‘het’ Neude). Die waarborgt ook honderd plaatsen met wifi en stopcontact. Het is er koel, rustig en in het kader van ‘het oog wil ook wat’: het gebouw dateert uit 1920  en heeft een imposante hal, gebouwd in de stijl van de Amsterdamse School.  Elke dag kun je er studeren van negen tot zes. Op zondag mag je een uurtje uitslapen.

Daarnaast op diezelfde Neude, heb je de Stay Okay. Oké, het is officieel een jeugdherberg, maar trekt dagelijks tientallen studenten die daar voor 7,50 euro een mok kopen om hem dertig keer per dag te vullen met gratis filterkoffie. Prima toeven, dagelijks van zeer vroeg tot veel te laat.

Old time favorite in hartje Utrecht is Ludwig Coffeebar. Eigenaar George heeft een paar weken hartgrondig gevloekt toen hij van zestig naar twaalf plekken moest, maar verwelkomt de jongeren inmiddels weer met een grote grijns. Dagelijks van 8:00 tot 18:00. Koffies zien eruit als kunstwerkjes.

Woon je wat meer in het noorden van de stad? Fiets dan in een kwartiertje naar One Human in de Bilt. Voordeel van zo’n inspanning is dat je je twee keer bedenkt voordat je je laptop weer inklapt. Koffie, taart en lunch verzorgen de jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt. Ze zijn nog maar drie weken open, hebben dertig plaatsen beschikbaar en zijn dus een zogenaamde ‘onontdekte parel.’

Voor de uitslapers onder ons bestaat er ook nog de mogelijkheid om te gaan zitten in het Louis Hartloper Complex, op het Ledig erf. Je kunt er ongezien uren blijven zitten, in de salon, de huiskamer of op het terras. Het gebouw is gebouwd in 1927, wederom in stijl van de Amsterdamse School. Het was vroeger een politiebureau (dat kun je nog steeds ruiken) maar nu kun je er na een dag studeren ook nog naar een arthousefilm.

Mis je De Uithof te erg? Kom hier dan eerst een broodje eten bij Ben (bekijk de prima rode baard), of een frietje bij Tour de la Frite. Sla daarna rechts het bos in en klap je laptop open op het terras van Stay Okay in Bunnik. Sla even je ogen op en je ziet een eekhoorn, boomklever of grote specht. Daarna gauw weer doorleren. Werken aan je toekomst.

Ook interessant: Omar voelt zich thuis als moslim op de HU. ‘Black Lives Matter? Zegt me niets.’