Windesheim en LOI uit elkaar

De Hogeschool Windesheim heeft de overeenkomst met de LOI opgezegd en gaat waarschijnlijk zelf afstandsonderwijs aanbieden. De samenwerking was te duur, vond de hogeschool.

Dit jaar betaalde de hogeschool 1,7 miljoen euro voor de samenwerking, meldt hogeschoolkrant Hskwin’. Dat vindt Windesheim te duur. Maar de instelling heeft intussen tien jaar ervaring met afstandsonderwijs en wil er waarschijnlijk op eigen kracht mee doorgaan.

Of de hogeschool momenteel verlies maakt op de samenwerking met de LOI, blijft onduidelijk. ‘We hebben wel eens geprobeerd de kosten en baten op een rij te krijgen’, zegt de coördinator van het afstandsonderwijs van Windesheim. ‘Dat is niet gelukt.’

De krant memoreert ook de bedroevende resultaten van het afstandsonderwijs. Slechts vijf tot tien procent van de studenten weet de opleiding op tijd af te ronden. Ook het opstarten van de afstandsopleidingen verliep niet vlekkeloos.

Een woordvoerder van de LOI bevestigt dat de instellingen in overleg hebben besloten de samenwerking stop te zetten.