Survivalgids voor HU-eerstejaars

Yes, gratis! 8 handige dingen die de HU aanbiedt

Foto: Kees Rutten

Je krijgt er les, maakt er tentamens, gaat er naar de wc en koopt er koffie. Maar met ruim tweeduizend euro collegegeld per jaar verwacht je misschien nog meer van de HU. Wij zetten op een rij wat de HU aan extra’s te bieden heeft, want als arme student is het pakken wat je pakken kan.

1. Magnetron

Soms is het even zoeken, maar in elk HU-gebouw vind je een magnetron. Lekker voor een soep als lunch. Ideaal als je tot laat in de avond door blijft werken en dus tussendoor een magnetronmaaltijd wilt eten.

2. Ruimtes reserveren

Wil je graag ongestoord werken aan een verslag? Of heb je een date en dus behoefte aan privacy? Via deze site kun je twee weken voor je studiedate een ruimte reserveren. Wees er vroeg bij want de ruimtes zitten vaak vol.

3. Gratis boeken

Foto: Kees Rutten

Bij de ingang van de HU-bibliotheek op Padualaan 99 vind je planken met zo’n tweehonderd gratis boeken. Dit zijn vooral oude studieboeken die de bieb niet meer uitleent. Kijk er eens rond, misschien zit er iets bij wat je bijvoorbeeld voor je scriptie kunt gebruiken!

4. Kluisjes

Op de HU kun je gebruik maken van kluisjes. Handig om je schone onderbroek te dumpen. Met je ov-kaart of bankpas activeer en unlock je het kluisje. Spullen langer bewaren dan één dag is niet mogelijk: aan het eind van de dag, rond 22:00 ‘s avonds, openen de kluisjes automatisch.

5. Uitleenmuur: Canon-camera’s

De HU heeft uitleenmuren met (Canon!)-camera’s, camera statieven, audio-apparatuur en laptops. Gratis! Handig voor studieopdrachten, maar een fotoshoot in de pauze is ook verleidelijk.

6. Gratis fitness (soort van)

Heidelberglaan 7 is de thuisbasis voor veel opleidingen in de gezondheidszorg, zoals fysiotherapie. De studenten oefenen daar ook in praktijkruimtes met fitnessapparaten. Geen zin in een duur abonnement op de sportschool? Vermom je als fysiostudent en ga sporten in de pauze.

7. Surfspot

Met je HU-account krijg je korting op bepaalde software. Denk aan Adobe Creative Cloud voor studenten, met onder andere Photoshop. Daar betaal je normaal bijna 250,00 euro per jaar voor en met Surfspot 129,50 euro.

8. HU Helpt

De site HU Helpt geeft een overzicht van alle ondersteuning die de HU biedt. Je kunt online modules doorlopen waarin je kunt werken aan angstklachten, somberheid of geldzorgen Ook vind je informatie over de topsportcoach, vertrouwenspersoon, studentenpsycholoog en taalcoach. Het Student Support Centre biedt trainingen en workshops: van ‘krachtig sensitief’ tot ‘solliciteren voor een stage of baan’.

Op HU Helpt vind je daarnaast tips voor keuzes bij je studie. Het platform HU Werk bij je studie biedt vacatures voor studiegerelateerde bijbanen.

Extraatjes voor medewerkers

Wist je dat de HU beschikt over douches? En eigen auto’s en fietsen? Maar helaas: dit is alleen voor medewerkers. Misschien geeft dat motivatie om later HU-docent te worden? Dan kun je tot je pensioen gebruikmaken van de magnetrons en kluisjes.