NieuwsVideo

Video: Zes anderhalvemeter- coaches lopen vanaf vandaag door de HU-gebouwen

Nienke is een 1,5 meter coach.

Ze zijn jong, dragen opvallende rode truien en spreken hun medestudenten aan op het houden van afstand. Het zijn de nieuwe anderhalvemetercoaches die de HU heeft aangenomen om een ‘een veilige leeromgeving’ te creëren.

Elke dag lopen er zes coaches rond, verspreid over de HU-gebouwen. De bedoeling is dat de coaches studenten vriendelijk aanspreken op het zo goed mogelijk naleven van de coronamaatregelen. Dus, anderhalve meter afstand houden. De coaches blijven tot en met december op de HU rondlopen.

Genoeg studenten willen coach worden

Het werven van de coaches bleek gemakkelijk te gaan. In korte tijd hebben zich vijftig studenten aangemeld, vertelt Saskia van den Hoven-Lagro van Connecting Factory, de afdeling van de HU die zich bezighoudt met de organisatie van allerlei evenementen. Ze stuurde een mail naar de opleiding Integrale Veiligheidskunde, wat heel wat aanmeldingen opleverde. Maar tussen de coaches loopt ook een Journalistiek-studente en ‘iemand die studeerde in de bibliotheek heeft zich ook al aangemeld’, vertelt Van den Hoven-Lagro. ‘De komende weken kan ik dus genoeg mensen inplannen.’
Er is nog ruimte voor nieuwe coaches. Vooral op dinsdag en donderdag zijn er nog gaatjes.

Video: Jessica Buijs

Om half negen in de ochtend hebben de coaches eerst een gesprek met de beveiliging. Die vertelt wat de dag hen staat te wachten, dus bijvoorbeeld hoeveel studenten er op de HU worden verwacht. Daarna lopen de coaches rondjes en spreken ze mensen aan. Aan het einde van de dag ontmoeten de coaches en de beveiliger elkaar weer om de dag af te sluiten. Bij moeilijkheden komt de beveiliger de coaches helpen.

‘Tot een confrontatie is het nog niet gekomen’

Maar moeilijkheden is coach Sam Veltman nog niet tegengekomen. Hij studeert Integrale Veiligheidskunde en is blij met zijn nieuwe functie. Door de coronacrisis is hij zijn baantje in de horeca kwijt geraakt. ‘Ik denk dat mensen het juist makkelijker vinden om aangesproken te worden door iemand van zijn of haar eigen leeftijd. Dan voelt het niet alsof je wordt aangevallen. We dreigen ook nooit, we spreken iemand heel laagdrempelig aan. Tot een confrontatie is het nog niet gekomen.’

En verdienen ze ook nog wat met dit werk? Ja, zeker. Met een bruto uurloon van 12,48, vakantiegeld en pensioen hoor je de studenten niet klagen. Op dit moment is er een functiewaardering gaande. Het bedrag kan dus nog veranderen (maar gaat in elk geval niet omlaag).

Aankomende woensdag gaan de coaches mondmaskers uitdelen op de HU. Daarmee stimuleert de HU dat iedereen binnen een mondkapje draagt als je door het gebouw beweegt. Als je stil zit, mag het kapje af.

Lees ook: Wat zou jij doen met 10.000 euro?