Zijlstra buigt niet voor studentenprotest

Wat het hoogtepunt van het studentenprotest op het Malieveld had kunnen worden, draaide uit op een teleurstelling. Staatssecretaris Zijlstra deed de ruim vijftienduizend demonstrerende studenten geen enkele toezegging.

Hij houdt onverkort vast aan de boete voor trage studenten en hun onderwijsinstellingen: ‘We willen voorkomen dat jullie in de toekomst enorm veel geld moeten betalen voor het aflossen van de Nederlandse staatsschuld. Alleen de langstudeerders moeten bijbetalen. Wij nemen deze maatregel omdat we tegelijkertijd ook willen investeren in het Nederlandse hoger onderwijs.’

Een enorm fluitconcert was zijn deel en er werd wat fruit naar het podium geworpen. De staatssecretaris staakte zijn pogingen om nog iets te zeggen. Hij bedankte de studenten voor hun aandacht vertrok in zijn dienstauto om de rest van zijn verjaardag elders te vieren.