3 juni landelijke studentenstaking: ‘Politiek, kom met een oplossing’

FNV Young & United en de Landelijke Studentenvakbond organiseren op donderdag 3 juni een landelijke studentenstaking. De vakbonden willen dat er een einde wordt gemaakt aan het leenstelsel en dat studenten schuldenvrij kunnen studeren. ‘We roepen de politiek op om dit keer écht met een oplossing te komen’, aldus FNV Young & United-voorzitter Bas van Weegberg.

Tijdens een online bijeenkomst met 200 studenten, die afgelopen zaterdag plaatsvond, werd de staking aangekondigd. Deze bijeenkomst was het startsein voor Operatie Formatie, waarmee de studenten met ludieke acties – zoals de uitreiking van de Draaikonten Award, Twitter-acties en de Dag van de Studieschuld – hun rol claimen in het formatieproces bij de besluitvorming over het leenstelsel. ‘Met de staking zeggen de studenten: we staan klaar om onze bijdrage aan de maatschappij te leveren, stel ons daar dan ook toe in staat,’ aldus LSVb-voorzitter Lyle Muns.