Toch geen yoga aan de HU op Wereld Yogadag

Foto: Kees Rutten

Het is vandaag Wereld Yogadag, maar de aangekondigde gratis yogalessen in Olympos voor HU-studenten en medewerkers gaan niet door.

Ze hadden bij Olympos een zaal gehuurd voor tachtig man en aan de advertenties op EENHU en andere kanalen lag het niet. Uiteindelijk meldden zich slechts elf enthousiastelingen, en dáár wilden ze hun yogagoeroe niet voor uit Den Haag laten komen. De organisatoren van het Netwerk Diversiteit & Inclusie gaan het volgend jaar anders organiseren.

Bewegen tegen de blues

Yoga wordt steeds populairder, blijkt uit onderzoek. Waar in 2013 slechts 247.000 mensen de sport beoefenden, is dit in 2019 gegroeid naar 513.000. En dat is misschien niet zo gek, gezien het feit dat de mentale gezondheid van jongeren tussen de 12 en 25 jaar nog altijd slechter is dan in de periode voor corona. Vier op de tien jongeren heeft last van psychische klachten en eenzaamheid. Een reden te meer om deel te nemen aan Wereld Yoga dag, dacht het Netwerk.

Studenten van de Filosofie, Wereldreligies en Spiritualiteit op 12 juni 2024. Foto: Netwerk D&I

Om je geestelijke gezondheid te versterken, kun je maar het beste bewegen. Uit onderzoek blijkt dat dit veruit het meest effectief is. Gemiddeld genomen leidt lichaamsbeweging tot ruim 40 procent minder dagen van slechte geestelijke gezondheid: het gemiddeld aantal dagen per maand dat mensen geestelijk slecht in hun vel zitten ligt op 3,4; mensen die sporten komen gemiddeld uit op 2,0 dagen.

Weinig enthousiasme

Het is geen sinecure om studenten en medewerkers enthousiast te krijgen voor zaken die niets met onderwijs te maken hebben. Organen als Green Office, Podium en Young HU moeten er hard aan trekken. Radha Gangaram Panday: ‘Voor studenten breekt de toetsweek aan, en medewerkers doen sowieso bijna nooit aan dingen mee. Het komt ze niet uit, of ze zijn al overbelast. Als tip zou ik aanbieders van evenementen willen meegeven om beter op elkaar af te stemmen wat er allemaal al aangeboden wordt.’

De les van vandaag is uitgesteld naar volgend jaar, maar zo’n 35 studenten konden woensdag 12 juni hun hart ophalen aan een andere yogales, opgediend door een vakman uit India van het Gandhi Centrum. Zij waren van de minor Filosofie, Wereldreligies en Spiritualiteit. Daarin wordt sowieso al yogales gegeven. Ze konden het zeer waarderen, aldus hun docent Rieshma Badloe.

NB: De echte Wereld Yogadag is trouwens op 21 juni.