Gratis bijscholing voor studenten omgangskunde

Verkeerd voorgelichte studenten en afgestudeerden van de lerarenopleiding omgangskunde krijgen gratis bijscholing. Ook een eventuele langstudeerboete hoeven ze niet zelf te betalen.

Sinds 2006 mogen docenten omgangskunde in het vmbo geen les meer geven in schoolvakken als Nederlands, Engels, wiskunde, biologie, muziek en tekenen. De Hogeschool Utrecht, Fontys Hogescholen, NHL Hogeschool en de Hogeschool Leiden hebben hun studenten daar niet goed over voorgelicht. Staatssecretaris Zijlstra wil hen daarom tegemoetkomen. Hij gaat regelen dat huidige studenten en degenen die na 1 augustus 2006 zijn afgestudeerd bij omgangskunde alsnog een brede lesbevoegdheid krijgen.

Daarvoor moeten ze wel een aanvullende deeltijdstudie van een half jaar volgen. Met de vier hogescholen heeft hij afgesproken dat ze die gratis zullen aanbieden en eventueel ook de langstudeerboete van studenten zullen betalen.

De regeling geldt niet voor nieuwe studenten, maar die worden door hun opleidingen straks beter voorgelicht over hun beroepsmogelijkheden.