Column: Hoe overleef ik… een BNS?

Na een geweldig eerste jaar als student komt er dit keer een echte deadline aan. In juli komen wijze mannen en vrouwen bijeen die zich verenigd hebben in een clubje dat examen commissie heet (EC) en zij gaan beslissen over jouw toekomst bij de HU. Zij zullen zich verdiepen in alles wat jij als student hebt meegemaakt.

Je eerste tentamenpogingen liepen op niets uit; je had immers in juni net een diploma gehaald en dat had veel stress opgeleverd. Ze kunnen toch niet opnieuw een topprestatie van je verwachten in zo’n korte tijd! Die eerste maanden hadden zoveel indrukken achtergelaten en je hebt zoveel nieuwe mensen leren kennen. De studentenvereniging was erg leuk maar het kostte zeeën van tijd. Gelukkig had je in november die kamer gevonden in Utrecht zodat je eindelijk van die drie uren reistijd per dag af was. Wel moest je kamer helemaal opgeknapt worden en een bijbaan werd noodzakelijk want de huur was niet mis.

In eerste instantie zal de EC gaan kijken naar één onbenullig getalletje: het aantal studiepunten dat in Osiris geregistreerd staat. In vele opleidingen ligt de lat dit jaar erg hoog want de HU heeft bepaald dat er alleen aan het einde van het eerste jaar van studie nog een BNS (bindend negatief studieadvies) gegeven mag worden.

Het probleem is: hoe krijg je als student in een korte tijd nog zoveel mogelijk studiepunten bij elkaar? De voor de hand liggende oplossing ‘studeren’ moet als het laatste redmiddel worden gezien. Hier volgt een aantal tips en tricks.

1)    Ga dat tentamen inzien waar je een 5,2 voor hebt gescoord. Maak een afspraak met de docent, neem een medestudent mee die thuis is in de stof en neem samen het tentamen door op zoek naar de ontbrekende drietiende punt. Houdt de docent zijn poot stijf, dan weet je wellicht al enkele vragen voor het herkansingstentamen want docenten hebben vaak een beperkt repertoire aan tentamenvragen.

2)    Graaf diep in je geheugen naar bijzondere omstandigheden die je studie hebben beïnvloed. Is je relatie uitgegaan dit jaar? Waren familieleden ziek wat je bezig hield? Is je huisdier overleden? Zo snel mogelijk melden bij de decaan en je SLoeBer zodat zij op de hoogte zijn.

3)    NU is het moment om je te beklagen bij de examencommissie over slechte tentamens, wanorde tijdens het examen, gebrekkig omschreven tentamenstof. Vraag om nieuwe tentamenkansen. Niet té beschuldigend formuleren want dan schiet de EC in de stress. Maak er een echte ‘sobstory’ van en gebruik al je creativiteit om je motivatie zoveel mogelijk te tonen.

4)    Helpt het allemaal niets? Dan is er nog een allerlaatste redmiddel. Heeft je SLoeBer er een potje van gemaakt en ben je nauwelijks begeleid dan stap je naar de Commissie van Beroep en teken je protest aan tegen het BNS. Je reputatie binnen de opleiding gaat naar de knoppen maar wie weet overleef je het BNS… Succes!

Ad Franzen