De Decaan: Hoeveel tijd en geld gaat mijn studie kosten?

Vraag:
Het studeren en het op kamers wonen is nog heel nieuw voor mij. Hoeveel tijd gaat mijn studie me kosten? Hoeveel geld ga ik voor alles nodig hebben? Hoeveel tijd zal ik beschikbaar hebben voor mijn bijbaan in een sportwinkel en hoe hard heb ik dat geld nodig? Tijd is geld, maar wat is nu verstandig?

Antwoord:
Goed dat je daar nu al over nadenkt. Er zijn verschillende opties. Aan sommige kosten ontkom je niet, je kamerhuur en je verzekeringspremie moet je echt betalen. Bij andere kosten zoals kleren, uitgaan, vakanties, de inrichting van je kamer kun je duurdere en goedkopere keuzes maken.

Niet iedereen heeft evenveel tijd nodig voor de studie, niet alle studies kosten even veel tijd en niet iedereen is even getalenteerd en ook niet even ambitieus. Als je een niet te moeilijke studie kiest, je bent behoorlijk intelligent en je gaat voor de 6 min, besteed je minder tijd aan je studie dan iemand die een moeilijke studie kiest en goede resultaten wil behalen. Reken op een studiebelasting van tussen de 20 en de 40 uur per week, denk er eens over, ook op grond van je ervaring, hoeveel tijd jij gaat besteden. Heb je verder nog tijdintensieve bezigheden zoals, reistijd, sport, familieverplichtingen, verenigingsactiviteiten, houd daar dan rekening mee.

Hoeveel uren per week blijven er dan over voor betaald werk? Hoeveel verdien je in die uren? Hoe moe ben je er van als je thuis komt? Als je teveel tijd aan betaald werk besteedt, komt je studie in de knel. Langer studeren kost ook geld.

Onderzoek wijst uit dat een werkbelasting van 10 à 12 uur per week niet negatief is voor je studieresultaat, je gaat zuiniger om met je tijd. Meer uren werken betekent een risico voor je studievoortgang. Vaak is een combinatie van werken en lenen bij de IBG de optimale mix.

De tip
Kijk eens op www.nibud.nl voor tips en praat erover met andere studenten. Daarnaast ben je welkom bij de decaan.

Nina Kalker, studentendecaan Faculteit Gezondheidszorg