Actieplan en campagnes moeten ook Utrechtse studenten alerter maken

Coffeebar Ludwig

Om de groei van het aantal corona-besmettingen bij de Utrechtse studenten tegen te gaan, komen er een actieplan van studentenverenigingen en informatiecampagnes. Vandaag ontvangen HU-studenten een mail waarin ze op het hart worden gedrukt onder meer 1,5 meter afstand te houden.

Het zijn enkele maatregelen van de Veiligheidsregio Utrecht in de strijd tegen het corona-virus. Deze komen bovenop de landelijke ingrepen. Daarbij gaat het onder andere om de sluiting van cafés om 1 uur ’s nachts en een verbod op gezelschappen groter dan vijftig personen (met enkele uitzonderingen).

‘Waarnemend burgemeester Den Oudsten heeft met de besturen van koepels van Utrechtse studentenverenigingen afgesproken dat zij deze week een actieplan opleveren om corona-besmettingen tegen te gaan’, zegt HU-woordvoerder Seger Pijnenburg. De HU en de UU ondersteunen dit zo nodig. De instellingen hebben hierover regelmatig overleg met de verenigingen.

Kwetsbare personen besmetten

Net als de landelijke cijfers neemt ook het aantal corona-besmettingen in Utrecht ‘zorgwekkend snel toe’, meldt de gemeente. Waarnemend burgemeester Den Oudsten: ‘De cijfers lopen nu zo snel op dat er iets moet gebeuren om het tij te keren. Het valt op dat vooral bepaalde groepen jongeren zich minder goed aan de corona-maatregelen houden, waardoor het risico dat zij kwetsbare personen besmetten snel toeneemt.’

Minister-president Rutte zei vrijdag op de persconferentie dat het voor jongeren een ‘rottijd’ is. Hij complimenteerde hogescholen en universiteiten dat ze weer (beperkt) fysiek onderwijs geven. ‘En ook complimenten voor jongerenorganisaties en studentenverenigingen die verschrikkelijk hard hun best doen om op de veiligste manier activiteiten te organiseren.’

Meewerken aan bron- en contactonderzoek

‘Bij studenten gaat nog te veel mis’, gaf Rutte echter toe op vragen van journalisten. In Leiden kwamen vorige week tientallen studenten in een park bijeen om te feesten waarbij de politie ingreep. In Utrecht stuurde de politie dit weekend mensen weg uit meerdere parken omdat het te druk werd. Zaterdag bekogelden studenten de politie in Rotterdam met blikjes toen zij een einde wilde maken aan een huisfeest.

De gemeente Utrecht stuurde vorige week al studentenorganisaties in de stad een brief. Daarin drong ze aan om mee te werken aan bron- en contactonderzoek, zo was vorige week al bekend. Die brief volgde op een moeizaam verlopen onderzoek nadat een besmetting was geconstateerd bij iemand na een hospiteeravond. De avond vond plaats in een studentenhuis van het Utrechtsch Studenten Corps (USC). De vereniging besloot daarom huisfeesten en hospiteerbijeenkomsten te verbieden.

Lees ook: Miljoenen liggen klaar voor goede ideeën over studentbetrokkenheid