Miljoenen euro’s liggen klaar voor goede ideeën over studentbetrokkenheid

HU Home richt zich op studenten met een allochtone achtergrond / foto: Facebook

‘Geld nodig voor jouw idee?’ Dit was de pakkende titel van de online sessie in het programma ‘Gemeenschapsvorming en Studentbetrokkenheid’ van de HU. Studenten en medewerkers met goede initiatieven kunnen hiervoor flink wat subsidie krijgen. Donderdag, tijdens het Voel je Thuis Festival, legden leden van de adviescommissie die de aanvragen beoordelen uit hoe dat in z’n werk gaat.

Tegen het einde van de sessie wil Annemieke van Ee, manager bij Instituut Archimedes en lid van een van de adviescommissies, nog wel een punt maken. Door de coronamaatregelen is de communityvorming van studenten op een laag pitje beland. Zij zou het daarom een goede zaak vinden als er veel subsidieaanvragen binnenstromen voor initiatieven die zich richten op eerstejaars.

Nou, daar wil Luke van der Veer, student en penningmeester bij studievereniging Paramedus, wel op inhaken. Hij vindt dat er wel erg veel nadruk binnen de HU ligt op de eerstejaars. ‘Ik maak mij zorgen om met name de vierdejaars. Die hebben bijna geen contact met de HU en die voelen zich misschien vergeten. Ik denk dat dit HU-breed ook opgepikt moet worden.’

Enkele miljoenen per jaar

Het is nog relatief onbekend binnen de hogeschool: jaarlijks liggen enkele miljoenen euro’s klaar voor initiatieven die de gemeenschapsvorming en studentbetrokkenheid op de hogeschool bevorderen. Uit de pot voor eenmalige subsidies (alleen voor studenten) kan per idee pak ‘m beet tot een ton aan euro’s uitgekeerd worden. Voor goede structurele plannen van studenten en medewerkers is wel 50.000 tot een half miljoen beschikbaar.

Hoe je zo’n aanvraag indient, waar het geld vandaan komt en waar de initiatieven aan moeten voldoen werd uitgelegd tijdens de online bijeenkomst. De adviescommissies beoordelen en adviseren over de ingediende plannen. Het college beslist uiteindelijk of het plan doorgaat. Tijdens de online bijeenkomst schoven ook onder meer de projectleider, een decaan en zo’n vijf studenten virtueel aan.

Eén grote gemeenschap

Sabri Bouyaakoub, student en zowel lid van de commissie voor incidentele en structurele aanvragen, legt uit waar de plannen aan moeten voldoen. Zo moeten de structurele initiatieven zich richten op de gehele hogeschool en over meerdere jaren plaatsvinden. Terwijl incidentele projecten zich ook kunnen richten op een of meerdere opleidingen of instituten. ‘We willen één grote gemeenschap worden waar iedereen zich thuisvoelt’, vat Bouyaakoub het ultieme doel samen.

Voorbeelden van dat laatste zijn meevaren met de LHBT-boottocht Utrecht Canal Pride en een lezingenserie over de Amerikaanse verkiezingen. Structurele subsidie is er bijvoorbeeld uitgetrokken voor HU Home (ondersteuning van studenten met een allochtone achtergrond) en voorzieningen voor Onbelemmerd Studeren, gericht op studenten met een beperking.

Iemand nog een goed idee?

Heeft iemand nog een goed idee? Zeker. Luke van der Veer meldt zich. Zijn vereniging Paramedus is gestart met een mentorsysteem. Daarbij krijgen eerstejaars begeleiding van ouderejaars. ‘Om elkaar te leren kennen, het leven in Utrecht te ontdekken en te helpen bij studiezaken’, vertelt hij.

Maar tegenwoordig is er geen plek waar zij kunnen samenkomen omdat sciencecafé Het7de aan Heidelberglaan 7 gesloten is. Van der Veen: ‘Wij zijn op zoek naar een locatie, zoals een horecagelegenheid, om deze activiteiten ergens onder te kunnen brengen. En daar is geld voor nodig. Daarnaast zijn met het mentorsysteem nog enkele kleine kosten gemoeid. Daar willen we een aanvraag voor indienen.’

Het mentorsysteem is nuttig voor andere verenigingen en zou over de gehele hogeschool opgepakt kunnen worden, oppert hij. ‘Ik zou elke studievereniging willen adviseren zo’n mentorsysteem in te voeren.’

Het idee valt tijdens de online bijeenkomst in goede aarde. En dus kan het programma ‘Gemeenschapsvorming en Studentbetrokkenheid’ binnenkort een aanvraag van Paramedus verwachten.