Avans, Zeeland en NHTV gaan samenwerken

De Hogeschool Zeeland, de Avans Hogeschool en de Bredase NHTV gaan intensiever samenwerken. Begin juli gaan de instellingen rond de tafel om te praten over de ontwikkeling van gezamenlijke top-opleidingen. Dat meldt dagblad BN/De Stem vandaag.

Het is zelfs ‘niet ondenkbaar’ dat Avans en Hogeschool Zeeland in de toekomst fuseren, aldus Avans-bestuurder Paul Rüpp. Ook voorzitter Adri de Buck van de Hogeschool Zeeland sluit dat niet uit. ‘We vertrekken bij onze gesprekken over samenwerking vanuit de inhoud. Waar we in de toekomst uitkomen, zien we dan wel weer.’ Aan een fusie denkt de hogeschool ‘op dit moment’ niet.

Door de bevolkingskrimp is de toekomst van de Hogeschool Zeeland onzeker, al steeg de instroom vorig jaar met twintig procent. Het is nog niet duidelijk of de hogeschool de boete van vijftien miljoen krijgt kwijtgescholden voor haar aandeel in de ‘hbo-fraude’. De hogeschool had rond 2001 ten onrechte geld ontvangen voor buitenlandse studenten die niet of nauwelijks onderwijs genoten.