Besluit over numerus fixus geneeskunde uitgesteld

Het demissionaire kabinet neemt geen besluit meer over het aantal studieplaatsen bij geneeskunde en over het afschaffen van de loting voor opleidingen met een studentenstop.

Minister Klink van Volksgezondheid schrijft dit de Tweede Kamer mede namens staatssecretaris Van Bijsterveldt. In januari adviseerde de Raad voor de Volksgezondheid en de Zorg om de regels voor het maximale aantal geneeskundestudenten minder rigide te maken. Universiteiten zouden extra studenten moeten kunnen toelaten die ’tot op zekere hoogte’ meebetalen aan hun opleiding.

Op dit moment schrijven de universiteiten en de overheid precies voor hoeveel basisartsen er mogen worden opgeleid. De Raad wil dat er straks alleen wordt bepaald hoeveel opleidingsplaatsen er worden bekostigd. Dat biedt universiteiten de mogelijkheid om ook niet (volledig) bekostigde studenten op te leiden. Bijvoorbeeld door een grotere particuliere bijdrage van ze te vragen. Nu mogen ze die alleen aan studenten uit het buitenland berekenen.

Het huidige demissionaire kabinet kan het principiële besluit om studenten meer te laten betalen niet nemen. Het wetsvoorstel ‘Ruim baan voor talent’, waarin ook de mogelijkheid van gedifferentieerd collegegeld wordt geregeld, is controversieel verklaard. Hetzelfde geldt voor het advies om fixusstudies toe te staan voortaan al hun studenten zelf te selecteren. Nu mag dit bij hooguit de helft en moet de rest loten. De geadviseerde uitbreiding van de instroom bij geneeskunde van 2850 naar 3100 studenten is eveneens op de lange baan geschoven.