Interview

Best logisch: Marit van Sommeren als Honoursstudent van 2022

Foto: Kees Rutten

Ze doet twee studies tegelijk (Werktuigbouwkunde én Journalistiek) en rondde zeven honourstrajecten af. Niet vreemd dus dat ze de verkiezing won voor Honoursstudent 2022. Marit van Sommeren (20) over een honoursreis naar Turkije, haar passie voor studeren en het belang van vrije tijd. ‘Doe vooral waar je zelf gelukkig van wordt. Ook als dat gewoon Netflixen is.’

Marit heeft een drukke periode achter de rug: vanuit een honoursproject uit Turkije vloog ze bijna direct door naar de finale van Honoursstudent van het jaar 2022 tijdens het Onderwijs & Onderzoek Festival op 12 april.

Wat deed je in Turkije?
‘Ik volgde een project vanuit de stichting HungerNdThirst, die zich inzet om de levenskwaliteit van (ex-)kankerpatienten te verbeteren. In Turkije leerden we negen dagen onder andere over de symptomen van kanker. We hielden ons bezig met vragen als: Hoe creëer je meer bewustzijn? Hoe ga je om met iemand die kanker heeft? We deden een flashmob om aandacht en bewustzijn te creëren en deelden flyers uit. Aangezien het project ook voor een deel vanuit het Erasmus+ Programma kwam, stonden de avonden in het teken van andere culturen leren kennen. Tijdens de Nederlandse avond gingen we spijkerpoepen en stroopwafels eten, maar we leerden onze reisgenoten ook interessante dingen over Nederland, bijvoorbeeld dat het halve land onder de zeespiegel ligt.

En toen je terugkwam, moest je pitchen in de finale van Honoursstudent van het jaar…
‘In Turkije was in mijn stem kwijtgeraakt omdat het een intense week was. Toen ik weer in Nederland was, dronk ik veel kamillethee met gember en honing. Wel zo handig dat mijn stem terug zou komen.’ 

‘Op het podium stond ik met mijn mond vol tanden.’

Maar dat kwam goed. En je won!
‘Ik had het totaal niet verwacht en had daarom ook geen speech voorbereid. Op het podium stond ik met mijn mond vol tanden, maar het was heel vet. Ik kreeg veel felicitaties via Instagram, LinkedIn en Whatsapp. Zelfs van mensen van mijn basisschool of stage, van wie ik had verwacht dat ze niet meer wisten wie ik was.’

Wat heb je aan de prijs?
‘Het is een eretitel, dus het is gaaf om met zo’n prijs in het zonnetje te worden gezet!’

Tekst loopt door onder de foto.

Wilma Scholte op Reimer, lid van het CvB, sprak Marit toe tijdens de prijsuitreiking: ‘Voor Marit is leren een feestje – en de HU een speeltuin. Ze ís honours, all round.’

Welke honours heb je gedaan?
‘Binnen de honourscategorie “verbreding” heb ik meerdere dingen gedaan. Ik ben lid van de medezeggenschapsraad en van de Commissie Studenten Initiatieven. Daar besluiten wij over incidentele aanvragen voor evenementen om de HU-gemeenschap te verbeteren, bijvoorbeeld het regenboogfietspad van Elias van Mourik. Daarnaast ben ik student-assistent bij mijn opleiding. Ik vind het leuk om eerstejaars te helpen met de meest uiteenlopende zaken: van berekeningen voor de opleiding tot op jezelf gaan wonen. Verder heb ik een cursus debatteren gevolgd.’

‘We ontwerpen een zool voor mensen met diabetes.’

En binnen je opleiding heb je ook honours gedaan?
‘Ja! Verdiepende honours binnen het instituut Design en Engineering. Ik doe een honoursproject met andere studenten voor het UMC. We proberen een zool te ontwerpen voor onderzoek naar het herstel van diabetes voeten. Mensen met diabetes hebben een slechte bloeddoorstroming, waardoor ze vaak problemen hebben in de lichaamsuiteinden. Met een groep studenten ontwikkelen we een zool om dat te onderzoeken. Dit project doe ik vanuit mijn opleiding Werktuigbouwkunde, maar omdat het dieper op de stof ingaat, telt het ook mee als honours.’

Wat is er zo leuk aan honours?
‘Het samenwerken met gemotiveerde mensen. Naast hun studie hebben ze ook oprechte interesse in wat de honours aanbiedt. Ik ontmoet veel nieuwe mensen, ook van andere opleidingen. Tijdens de finale van de Honoursstudent van het jaar-verkiezing ben ik bijvoorbeeld aangemoedigd door iemand die ik via een honours nog maar een keer heb gezien.’

Hoeveel honourssterren heb je nu?
‘Vier sterren van verbreding en drie van verdieping. Uiteindelijk hoop ik per categorie vijf sterren te halen (als een student vijf sterren behaalt, kan hij een eind-assessment doen en krijgt hij een honourscertificaat, red.).’

‘Ik vind het niet nodig om te zeggen dat ik twee studies tegelijk volg.’

Grote prestaties en ambities! Ben je bescheiden?
‘Niet per se, want ik ben trots op de dingen die ik doe. Aan de andere kant wil ik er ook niet over opscheppen. Als ik mezelf voorstel vind ik het niet nodig om te zeggen dat ik twee studies tegelijk volg.
Ik doe zoveel dingen op de HU omdat ik het leuk vind, mijn passie ligt daar. Dat ik dat doe, maakt me niet beter dan anderen. Als leeftijdsgenoten hun studie afronden met zesjes is dat ook goed. Iedereen zijn passie ligt ergens anders, doe vooral waar je zelf gelukkig van wordt. Ook als dat gewoon Netflixen is.’

Hoe gaat dat je af? Twee studies tegelijk volgen?
‘Het bevalt goed. De laatste twee jaar van Werktuigbouwkunde verspreid ik over drie jaar, waardoor dat geen volledige studielast oplevert. Ik ben daar nu elke maandag en een deel van de dinsdag mee bezig. De rest van de week volg ik zo veel mogelijk vakken van het eerste jaar Journalistiek. Ik heb nu een vak niet gehaald omdat ik toen voor dat project in Turkije was, maar dat haal ik later in. Het leuke aan Journalistiek is dat we met de klas een nieuwssite onderhouden. Daar kan ik zien wat mijn klasgenoten doen als ik niet bij lessen kan zijn.’

Waarom eerst Werktuigbouwkunde en daarna Journalistiek erbij?
‘Ik heb een brede interesse. Werktuigbouwkunde is een brede studie, maar wel volledig technisch. Ik wilde iets compleet anders en Journalistiek is ook een brede opleiding. Op de middelbare school heb ik een schoolkrant opgericht en ik hou altijd al van schrijven.’

‘Er zijn mensen die heel veel weten van een ding, maar ik vind het leuk om van alles een beetje te weten.’

Wat wil je worden?
‘Geen idee. Ik ga volgend jaar diverse minors volgen om mij nog breder te oriënteren: Fotografie in Den Haag en Verpleegkunde in Ede. Ik heb zo’n brede interesse dus grijp elke kans die ik krijg. Er zijn mensen die heel veel weten van een ding, maar ik vind het leuk om van alles een beetje te weten.’

Heb je nog vrije tijd?
‘Vorig jaar was ik soms met school bezig van 9:00 tot 22:00 uur. Ik raakte vermoeid en had minder tijd voor vrienden. Nu doe ik ‘s avonds niks aan school. Op maandagavond eet ik met mijn oud-huisgenootjes en doen we spelletjes. Elke dinsdag- en woensdagavond volleybal ik bij Van Slag op Olympos. Op donderdagavond zoek ik graag de gezelligheid op met een feestje of in de club. Daarnaast hou ik van ervan om met vrienden af te spreken en samen te shoppen of Just Dance te spelen op de Wii. Mijn ouders zie ik een keer per maand, minder dan ik zou willen. Het is lang reizen en in een week zit altijd te weinig tijd. Gelukkig hou ik via sociale media contact met ze. Mijn vader is mijn grootste fan op Snapchat.’

Heb je een bijbaantje?
‘Naast school doe ik wat klusjes voor de HU. Met onder andere mijn functie als student-assistent verdien ik geld. Ook doe ik andere klusjes; twee maanden geleden heb ik een talkshow gepresenteerd voor onderwijslogistiek.’

 Succesvol studeren, een sociaal leven en een bijbaantje. Ervaar je veel (prestatie)druk?
‘Eerst wel. Ik wilde alles goed doen. Het is lastig om een balans te vinden. Wanneer is iets leuk en wanneer wordt het een verplichting vanuit jezelf? Het heeft mij geholpen om ervoor te kiezen dat ik niet na vier jaar afgestudeerd hoef te zijn. Dat is een luxe, niet elke student kan zich dat veroorloven. Voor mij geeft het rust. Ik kan extra honours en projecten volgen. Voorlopig ben ik nog niet uitgestudeerd!’

Elk jaar vindt de verkiezing Honoursstudent van het jaar plaats. Er zijn drie selectierondes waarin studenten hun enthousiasme en prestaties moeten pitchen. Mensen kunnen stemmen en uiteindelijk heeft een jury het laatste oordeel.