Bibliotheek universiteit weer tijdelijk dicht voor HU-studenten

Foto: Kees Rutten

De bibliotheken van de Universiteit Utrecht (UU) gaan ook tijdens de tentamenweken in januari studenten van buiten weren. Net als tijdens de pilot in oktober/november mogen HU-studenten en anderen geen gebruik maken van de studieplekken. De bibliotheek van de HU blijft in de tentamenweken in 2019 op zondag geopend.

De tweede proefperiode met beperkte openstelling van de universiteitsbibliotheken loopt van 7 tot en met 31 januari. Dat meldt het college van bestuur van de UU aan de Universiteitsraad. De eerste proefperiode pakte positief uit: de bibliotheken hoefden de deuren niet te sluiten wegens te grote drukte, zoals eerder wel voorkwam.

Ook was het rustiger: er werd minder geluid geproduceerd door de aanwezigen. Nog een pluspunt: bij de opening in de ochtend stonden geen grote groepen studenten te dringen. Ook was het minder druk in de avonduren. Daarom overweegt de universiteit om op die tijdstippen ‘aanvullende bezoekersgroepen’ toegang te geven tot de studieplekken. Om welke groepen het gaat, staat niet beschreven.

Weekend

Ook het aantal studenten in het weekend daalde. ‘Dit kunnen we rechtstreeks verbinden aan de bevindingen van de HU die tijdens deze pilot voor het eerst op zondag open zijn geweest’, staat in de notitie. De bibliotheek van de HU opende in reactie op de beperkte openstelling van de UU-bibliotheken in oktober voor het eerst de deuren op zondag. Tijdens de tentamenperiodes B, C en D in 2019 kunnen studenten weer op zondag studeren in de HU-bibliotheek.