Columns

Hoe overleef je Utrecht als student?

#stud – Hoe overleef ik Amsterdam was gisteren de titel van de magazinebijlage van Het Parool, samen gemaakt met de studentenbladen Folia (Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam) en Advalvas (Vrije Universiteit) voor eerstejaarsstudenten. Best een aardig idee voor AD/Utrechts Nieuwsblad, Trajectum en het digitaal uitgegeven DUB van de Universiteit Utrecht. Bij de meeste cijfers die vermeld zijn, kan je deze voor Utrecht minimaal door drie delen. In Amsterdam komen volgende week meer dan 20.000 nieuwe studenten voor een van de twee universiteiten of meer dan honderd hbo-opleidingen.

#stud deed een onderzoek naar het drinkgedrag van de Amsterdamse studenten. Dat zal er in Utrecht niet veel anders aan toegaan. Driekwart van de studenten drinkt en studenten zijn één keer per maand dronken. Het meest gedronken wordt bier 72%, wijn, prosecco of champagne 65%, mixdrankjes die zelf gemixt worden 38%, shotjes 27%, sterke drank 21% en de rest scoorde onder de 10%.

Verschillende rubrieken met iets over soa-testen, vier portretten van studenten die in hun familie de eersten zijn die gaan studeren, wijze lessen van bekende Nederlanders die ooit aan een van de Amsterdamse instituten hebben gestudeerd, een lijst met adressen waar je kan eten en drinken en ze sluiten af met een quiz.