Columns

HU-docenten digitaalvaardig?

In de oktoberuitgave van het tijdschrift Rood staat een discussie tussen Maurice de Hond, opiniepeiler en initiatiefnemer van de Steve Jobsscholen en Tanja Jadnanansing, Tweede Kamerlid van de PvdA en woordvoerder onderwijs. Volgens De Hond heeft ons onderwijs kenmerken uit het industriële tijdperk, terwijl de digitale wereld thuis decennia verder is, waardoor kinderen op school moeilijk enthousiast te krijgen zijn. Ze worden niet goed voorbereid op de digitale buitenwereld. En de thuissituaties van de kinderen verschillen te veel, waardoor er geen sprake is van gelijke kansen.

Jadnanansing is voor onderwijs waar meer op vaardigheden wordt getraind, waarbij kwaliteit van het onderwijs leidend is. De overheid gaat niet over ‘hoe’ er geleerd moet worden, maar ‘wat’ er geleerd moet worden. Critici, zegt zij, stellen dat er te veel gevraagd wordt van de zelfstandigheid van leerlingen, want houdt men wel rekening met hun leer- en hersenprocessen? Denk aan het falen van het studiehuis.

Ik ben voorstander van voldoende digitale hulpmiddelen in de klas (Trajectum spreekt over ‘blended learning’). De leerkracht moet in staat zijn om uit te leggen en te ondersteunen. Ik zie twee problemen: voldoende budget en goed opgeleide en bijblijvende docenten. Hoeveel HU-docenten (sommigen geplukt uit het bedrijfsleven) hebben voldoende digitale en didactische vaardigheden?