Columns

HU-team eindigt derde in Race Of The Classics

Met de klassieke zeilboot de Safier hebben elf HU-studenten zondag de derde plaats van Race Of The Classics veroverd. Tijdens ‘De Rees’,  zoals Race Of The Classics door studenten wordt genoemd, voeren meer dan vijfhonderd studenten op klassieke, VOC-achtige zeilschepen.

‘Ten tijde van de tussenstand stonden we al derde, maar tijdens de prijsuitreiking was het alsnog erg spannend.’ zegt Jeroen Versteeg van het HU-team. Van tevoren had hij nooit verwacht dat ze de derde plek zouden veroveren, die recht gaf op een bronzen medaille maar geen geldprijs.

Niet naar Engeland
De schepen van Race Of The Classics proberen elk jaar richting Engeland te varen. Dat is dit jaar niet gelukt, omdat er maandag te weinig wind was. ‘We dobberden op een spiegelgladde zee,’ zegt Jeroen. Op dinsdag en woensdag draaide de wind en was het niet meer mogelijk om naar Engeland te varen. Jeroen hoopt volgend jaar wel met ‘De Rees’ naar Engeland te gaan.

'De Rees' 28 jaar
Tijdens Race Of The Classics ruim vijfhonderd studenten op klassieke zeilschepen naar Engeland en weer terug. 'De Rees' is 28 jaar geleden bedacht door twee studenten van de Amsterdamse Academie, met als doel het contact tussen studenten van verschillende opleidingen te stimuleren. Het evenement is volgens de website van ‘De Rees’ inmiddels uitgegroeid tot ‘de grootste zeilrace voor studenten op klassieke schepen.’

Waar de vloot precies heen vaart, is van tevoren niet bekend. Op de dag zelf wordt naar het weer gekeken en op basis daarvan een koers uitgezet.

Vlogs
Het HU-team heeft vlogs bijgehouden over hun ervaringen tijdens ‘De Rees’. In de eerste vlog zie je de start van ‘De Rees’, in de tweede kun je zien hoe de studenten zich sterk houden na een nacht van weinig slaap. Via het YouTube-account van het HU-team kun je de laatste vlog en de aftermovie (die binnenkort online komen) bekijken.